Üdvözlet Tanyalakók!
Az interneten böngészve nagyon sok kérdést, cikket olvastam főkén csöves erősítőkkel kapcsolatban.
Itt a tanyán nagyon sok e témában nagy tapasztalattal rendelkező "öreg" szaki van. Ebben a topicban értekezzünk ezekről a méltatlanul elfeledett és újra felfedezett eszközökről és adjunk segítséget azoknak a kollégáknak akik ilyen készülék megépítésére vállalkoznak!
András67
A lenti topiknyitó lett áthelyezve ide.
Kalex
Sziasztok,
Érdeklődnék, hogy kaptam Marshall erősítőkből kitermelt kimenőket, ( EL34-es PP végfok) ezeket a kimenőket beépíthetem másik mezei csöves erősítőbe kimenőként? Vagy a gitárhoz mérven közép tartományhoz lett tekerve? Ha beépítem akkor olyan lessz az erősítő mint valami elfuserált hangváltó, vagy nomrális kimenőként fog üzemelni a trafó?
Ez lehet, hogy hülye kérdés, de nekem fontos lenne.
Köszi.
Peti
0
Szia!
A gitárerősítőhöz tekert kimenők nem alkalmasak hi-fi célokra, pont az általad említett okok miatt...és ez főleg az alsó határfrekvencia eléggé magas határértékére vonatkozik. A hi-fi illetve high-end célokra több felé osztott és igényesen megtekert kimenő alkalmas...
Ja tényleg: miért lett kitermelve Marshall erősítőkből? Ezeket nem szokták szétbontani, mivel a gitárosok használtan (nem működő állapotban) is jó pénzt adnak értük.
0
üdv: az olcsóbb, 50 W-os kimenőtrafó is 30e Ft-ba kerül újonnan.
Bálint
0
szia: kérdés, milyen erősítőből van kitermelve és miért?
Bálit
0
Sziasztok!
Csöves, de nem végfok, távvezérelhető előfok, bemenetválasztó, phono bemenettel.
0
Sziasztok!
Készül egy kisebb PP, teljesen DC csatolt.
0
Szia !
Gratulálok, ötletes munka. Azért a 2 kimenőt elforgatnám 90°-kal(vagy a táptrafót állítva szerelném)...gondolom tudod miért ;)
0
Szia!
Köszönöm, a javaslatod is.
Gondolom miért tanácsoltad a trafók elforgatását.., gyakorlatban nem volt szükséges, elegendő a távolság is.
Trafók végleges rögzítése előtt, mindig kipróbálom. Kimenő szekunderére fejhallgatót kötök és meghallgatom mennyire szórja meg a hálózati trafó közelsége és forgatásával megkeresem az optimális elhelyezést.
Hál. trafó gerjesztése alacsony, távolság is elegendő, semmi brummot nem okoz ezzel az elrendezéssel.
0
Szia !
Na ez eddig rendben van, csakhogy amikor elkezded hajtani, főleg a táptrafónak növekszik a terhelés miatt a szórása ! Igaz elnyomja a hang, viszont azt modulálni fogja és bizonyos frekvenciákon reszelős lehet a hangkép...
0
Szia!
Hidd el nincs ilyen probléma, hálózati trafó jelentősen túlméretezett, alul gerjesztett.
A osztályú beállítása miatt, áramfelvétele közel állandó, tehát kis hangerőnél, akár vezérlés nélkül is hallható lenne ha megszórná a trafó, mivel terhelése ekkor is nagy. Hónapok óta használom,jól működik...
0
üdv: ha jobban megnézitek a képet, a hálózati trafó bilinccsel van szerelve, az pedig egy rövidrezárt menet, ami jelentősen csökenti a szórást, ezen kívül ott van még a kétoldali összeszorító.
Bálint
0
Szia!
Ami még a képen nincs.., miden trafó kap egy fém dobozt is, esztétikai okokból, de árnyékoló hatása is lesz (pedig nem szükséges)
0
szia: szépnek tűnik!
Szóljon is így.
Bálint
0
Szia!
Még van rajta munka, de már hallgatható, hangjával elégedett vagyok.
PP, A osztály, teljesen DC csatolt, nincs csatolókondi a jelútban.
0
Szia!
Csak csatoló trafó hihi...
0
Ezt a csatoló transzformátoros ötleted nem értem. Hogyan tudod megoldani trafóval a DC csatolást? Transzformátor használatával én nem tudnám kivitelezni, ezért jó lenne ha kicsit bővebben is kifejthetnéd.
0
Szia!
Hihi.., nincs csatoló trafó!
Csak a kimenő van a végén, közben nincs trafó, sem kondi, végcsövek rácsai DC csatoltak a meghajtó csövek anódjaihoz...
0
Szia!
Kac Kac!
Laci
0
szia!
Ez a csatolókondi nélküliség valami fixáció vagy mifene? Hidd el ! Nem ezen múlik a hangminőség! 90éve meg vagyunk vele.
Ha ez volna az első számú közellenség hidd el , tudnánk róla egy páran.Amikor elkezdenek a szubjektív dolgok tért nyerni,
akkor aztán minden irracionálissá válik és senkit nem érdekelnek a megváltozhatatlan fizikai tények.Az "internet" létezése előtt kevesebb volt a gondolkodásunkat befolyásoló tényező, és ez által nem hagytuk befolyásolni magunkat azok által akik
a hálózati madzag polaritását is hangminőség befolyásoló tényezőnek állították be....Hi...Hi...
Laci
0
"a hálózati madzag polaritását is hangminőség befolyásoló tényezőnek állították be....Hi...Hi.."
Ez viszont valóban hallható változást okoz, ha a hálózati trafó primer és szekunder tekercse között nincs árnyékoló fólia, vagy más árnyékolás. Oka is könnyen belátható..
0
Szia !
Nem zaj,brumm problémáról írtam hanem a hangminőségről.Találkoztam
halálosan komolyan gondolt olyan felvetéssel is pl. hogy a tömör ezüstvezetékből készült hálózati
kábel jótékony hatással van a hangminőségre.De még lehetne sorolni a hasonló eszeveszett baromságokat.
Laci
0
Szia!
Számomra a hálózatból összeszedett zaj és egyéb zavarok is hangminőség problémát jelentenek!
Az össz hangképben benne van, nem tekinthetünk el tőle.
Kábelek minőségéről szó sem esett...
0
Szia!
Elhiszem neked, ezen nem fogunk vitatkozni, csatoló kondival is lehet jó erősítőt készíteni.
DC csatolásnak munkapont beállításában és stabilan tartásában is van szerepe.
Nagyon egyszerű kapcsolás, munkapont és szimmetria beállítása nem a végfokban történik.
DC visszacsatolással (R14/R15), a beállított munkapont stabilan tartható.
Csövek öregedésével járó kisebb változásokat automatikusan kompenzálja.
Hátránya rosszabb hatásfok, katódellenállásokon fellépő picit nagyobb veszteség és valamivel magasabb tápfeszültség igény.
0
Szia !
Ez a kapcsolás több sebből vérzik.
A fázisfordító fokozatnak illene a nagyobb kivezérelhetőség érdekében lényegesen magasabb nyugalmi anódfeszültségű
munkapontban üzemelnie.
A végcsövek katód ellenállásain megengedhetetlenül nagy veszteség keletkezik.Nem csak melegít hanem a hasznos
teljesítményből is elég sokat elvesz.Nem nagy áramú fokozatban tudnám ezt a megoldást elképzelni.Na és itt lép be
a kondenzátor kikerülhetősége.Ekkora (80V)feszültséget ejtő katód ellenállás már igen komoly ellencsatolást jelent
amit a C1,C2 kondenzátorokkal kell kisöntölni.
Én a végcsövek helyében állandó magasfoku aggódásban lennék.Ugyanis bármilyen ok folytán a fázisfordító cső árama
megszakadna az EL84-ek heves anódizzásba kezdenek és rövid úton tönkre mennek.Erre kifogástalan minőségű alkatrészek
használata esetén is valós esély van.(Murphy)
Az előfeszültséget olyan megoldással illik biztosítani ami meghibásodáskor csak a kisebb anód áramot előidéző irányú
változást enged meg.A végcsövek előtti csatolókondenzátorok elhagyásával tálcán kínálod fel a cső katasztrofális
meghibásodásának esélyét.
A 60-as évek végétől javított és általam épített rengeteg csöves erősítő által szerzett tapasztalatom :Az előfokozatok
akár 20éves csövekkel is tökéletesen üzemelnek,csőcsere számot tevő javulást csak ritkán eredményez.Persze a mikrofónia
az más.A végcsövek gyengülése meg nem kompenzálható.A lecsökkent emissziót nem tudod pótolni csak a cső cseréjével.
Még egy észrevétel a kapcsoláshoz:A negatív visszacsatolást én a fázisfordító szimmetriájának megőrzése érdekében
az R17 megszakításával tenném kikapcsolhatóvá.Az R16 amennyiben az 50-100ohm tartományba esik viszonylagosan jó védelmet
ad a hangszóró kimenet megszakadása esetén.Előterhel annyit ami a legtöbb esetben megvéd a csőfoglalat,kimenő trafó
átütéstől.Általam épített erősítőkbe mindig bekerült ez az ellenállás.
Mindent összefoglalva:Többet veszítesz a DC-csatolással mint amennyi előnyt vélsz remélni tőle.
Laci
0
Szia!
Köszönöm az észrevételeid!
Felsorolt problémák nem jelentkeztek, több hónapos használat alatt sem.
Hatásfok számomra nem számít, nem elsődleges cél, ha számítana nem készítenék csöves erősítőt.
"Én a végcsövek helyében állandó magasfoku aggódásban lennék.Ugyanis bármilyen ok folytán a fázisfordító cső árama megszakadna az EL84-ek heves anódizzásba kezdenek és rövid úton tönkre mennek"
Ezt a problémát oldalanként alkalmazott megfelelő biztosíték kivédi, drasztikusan megnövekedett anódáram nem jelentkezhet hosszabb ideig.
"A fázisfordító fokozatnak illene a nagyobb kivezérelhetőség érdekében lényegesen magasabb nyugalmi anódfeszültségű munkapontban üzemelnie."
Fázisfordító megfelelő munkapontban dolgozik, sokkal jobban teljesít mint a katódin (ott mennyi marad tisztán a csövön?), itt nem borul a szimmetria és vígan megbirkózik az EL84 csövekkel.
"A negatív visszacsatolást én a fázisfordító szimmetriájának megőrzése érdekében
az R17 megszakításával tenném kikapcsolhatóvá"
Fázisfordító szimmetriája így sem borul, mivel az a cső földelt rácsú üzemben megy R3=100 Ohm, ha ezt zárod akkor sem változik semmi, méréssel is igazolható.
"Az R16 amennyiben az 50-100ohm tartományba esik viszonylagosan jó védelmet
ad a hangszóró kimenet megszakadása esetén.Előterhel annyit ami a legtöbb esetben megvéd a csőfoglalat,kimenő trafó"
átütéstől. Az R16 100 Ohm, ahogy javasoltad.
"A végcsövek gyengülése meg nem kompenzálható.A lecsökkent emissziót nem tudod pótolni csak a cső cseréjével".
Kérlek olvass pontosan, ezt nem is állítottam! Csak azt, hogy a csövek öregedésével járó munkapont változást kompenzálja kis mértékben.
"A végcsövek katód ellenállásain megengedhetetlenül nagy veszteség keletkezik.
Ekkora (80V)feszültséget ejtő katód ellenállás már igen komoly ellencsatolást jelent
amit a C1,C2 kondenzátorokkal kell kisöntölni."
Katódellenállásokon fellépő DC veszteség a megszokottnál magasabb tápfeszültség alkalmazása miatt nem számottevő (kondis csatolású változat sem képes nagyobb teljesítményre)
Katódban lévő kondik nem DC csatol végfokokban is megtalálhatóak, de el is hagyható, ha a végcsövek közös katódellenállást kapnának, viszont így nehezebb lenne beállítani a végcsövek szimmetrikus munkapontját és még nagyobb teljesítményű ellenállás kellene.
Amit nem említettél, pedig vártam, DC csatolás miatt itt kötelező az anódfeszültség késleltetett bekapcsolása, amit szintén hátrányként lehetne említeni, de mégsem az.
Írásodból kiderül, hogy Te nem próbálod ki ezt a megoldást, pedig érdemes, persze mindenki másként csinálja.
"Mindent összefoglalva:Többet veszítesz a DC-csatolással mint amennyi előnyt vélsz remélni tőle"
Mint említettem hosszabb ideje használom, stabilan működik, kételyeid a gyakorlat cáfolja. Az előnyeit nem vélelmezem, gyakorlati használata során tapasztalom, én megépítettem, kipróbáltam.
Van egy testvére, ami kondis csatolású, szintén EL84 végcsövekkel, hangzásban jelentősen jobb a DC csatolt változat.
0
Sziasztok!
Pentódás végfokozathoz szánt kimenőtranszformátor frekvenciaátvitelére volnék kíváncsi. A szekunder oldali illesztett lezárás nem kérdés, de vajon jól gondolom-e, hogy a primer oldali meghajtó generátor belsőellenállásának, a pentóda adott munkapontban aktuális belsőellenállásával (Ri) illene megegyeznie? (Nem keverendő Ra-val, ami ideális esetben Ua/Ia.)
Tisztán alapállás - A osztály, 1 ütem.
Köszönöm!
0
Sziasztok!
Egy olyan problémában szeretném kikérni a véleményeteket, hogy van egy push-pull kimenőm, amin van 4, 8, 16 ohmos kivezetés is. Az áttétel és a primer impedancia most nem lényeg. Van egy 8 és egy 16 ohmos hangfalam amit rá szeretnék kötni.
Ha a 8 és a 16 ohmos hangfalat a megfelelő kivezetésekre kötném akkor az lenne az eredmény, hogy az áttranszformált impedancia a primer oldalra pont a fele lenne az eredeti - (mikor csak mondjuk a 16 ohmos van rajta vagy csak a 8ohmos van rajta) - primer impedanciának.
Ha a 8ohmos hangfalat a 4ohmos kivezetésre a 16ohmos hangfalat a 8 ohmos kivezetésre kötöm akkor az eredeti - (mintha csak a 16ohmos lenne a helyén vagy a 8ohmos a helyén) - primer impedanciát fogom kapni.
Jól gondolom?
0
Szia, sziasztok!
Érdekes a probléma. De számtanilag igazad vagyon. Viszont, hogy ezáltal milyen lesz a végső frekvencia menet az megjósolhatatlan.
Mindenesetre el nem rontod. Általános szabály, hogy a trafós kimenetű AP-ról tilos a terhelést leválasztani működés közben. A rövid zárat viszont jól tolerálja.
Vadászom, Utamból Kotródj! (Fekete István)
0
A frekvenciamenet elsősorban nem a primer impedanciától függ? (Jó tudom ott vannak a szórt kapacitások, induktivitások)
0
Szia, sziasztok!
A primer induktivitásba bele szól a szekunder oldali terhelés.
De, amint írtam elrontani nem rontod el. Még a rövid zárat is bírja egy ideig. Csak a terhelés le ne szakadjon, mert akkor az induktív feszültség lökés átütheti a trafót, csövet.
Próbáld ki! Biztos van olyan zenei anyagod amivel a hangszórókat szoktad tesztelgetni. Nekem ez vált be: http://www.youtube.com/watch?v=SI9GwfQWQSU Van benne néhány igencsak hangszóró gyilkos rész. Ha azokt torzítás, rezonancia, berekedés nélkül lejátsza, az már igen!
Vadászom, Utamból Kotródj! (Fekete István)
0
Így van, a primer impedancia függ a secounder oldali terheléstől, de az meg elvileg így rendezve van. Azt gondoltam, hogy tönkre nem megy, de azért mondom rákérdezek mi a véleményetek!
Amúgy ez egy gitár erősítő és láda amiről szó van, de hamarosan készül a hifim, a trafók már meg vannak. Mindenképp ki fogom próbálni a teszt zenével amit küldtél, köszi! Amúgy a hifi az 4db 6h13c-el és 4 db 6h8c-el épül.
Gyönyörű munkákat láttam itt lejjebb, jó is hogy láttam ilyen szép munkákat, tudok belőlük ötletet meríteni.
0
Szia, sziasztok!
A zenével félre értettél!
Ha tetszik, akkor írj privit és CDDA image-ben elküldöm. Azért az mégiscsak jobb, mint ez a youtube.
A gitár erősítő és a HiFi erősítő az egy kicsit más. A gitár PA alapvetően torzít. A végfokot is torzíttatják. A hifi viszont nem.
De, ha szereted a kihívásokat tanulmányozd ezt a rajzot: http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/abtine.htm
Viszont ez így nem működik, mert éledéskor ellövi a feteket!
Vadászom, Utamból Kotródj! (Fekete István)
0
Szia! Nem értettelek félre, a zenét majd a készülő hifin fogom tesztelni, és majd el kérem köszönöm! A gitár erősítő meg tudom h torzít, sőt egy gitár erősítő nem szól jól ha nem torzít! :D köszi
0
Szia !
"egy gitár erősítő nem szól jól ha nem torzít!" Ez azért már perverzitás ! Akkor most torzítást hallgatsz , vagy gitárhangot, vazze ???? Figyeljünk , mit írunk , ezt serdülő korúak is olvassák, legalább is remélem ....
Üdv! Miki.
0
szia: egy Shadows vagy The Spotnick számot,vagy Szabó Gábort, vagy
Schnétberger, vagy Al di Meola számot mivel játszanál?
Bálint
0
Szia !
Mivel ?? Én semmivel, mert nem szeretem a torz hangokat ! De a torzítást a gitárnak kell produkálni, nem az erősítőnek, de lehet hogy ez , csak az én véleményem .... Viszont kitartok a mellett, hogy az erősítő ne torzítson , főleg egy lámpás ...
Üdv! Miki.
0
Az elég szar ha a egy gitár torzít, akkor az bizony kuka! Ha jól tudom a gitár erősítők kimenőit, általában közel, sőt néha telítésbe vezérlik, ezzel mint egy dinamika kompresszor hatást elérve. Ezt pont múltkor olvastam, akár el is tudom képzelni, de trafókat még nem tekerek! Az viszont tuti, hogy egy gitárerősítőnek nincs olyan szép lineáris, meg torzításoktól mentes átvitele mint egy hifinek, mert a gitárerősítő nem arra van! Arra ott van a hifi! Próbálj meg egyszer egy elektromos gitárt rákötni egy hifire, jó szarul fog szólni! Tisztán is, de torzan meg főként! A torzítást, vagy túlvezérléssel vagy vágással érik el, az előfokban elsősorban. Ha túlvezérlik az előfokot akkor overdrive hangzást kapunk, ha vágják mondjuk antiparalell diódával, akkor distorsion hangzást. Szoktak csinálni kis pedálokat vagy egész multieffektet ezért, ilyenkor az erősítő tisztacsatornáját használják, de az igazi az, amikor a csöves előfokban meg van ez oldva! Szóval végszónak a gitárerősítő, nem hifi, a hifi nem gitárerősítő! Mindegyiknek meg van a rendeltetése! Üdv. Miki
0
Sziasztok ! Hali Kolya !
Azért én nem feledném el John MARSHALLT , aki tavaly hunyt el , Ő kitalált azért valamit , amit nem nevezhetünk torzításnak , csak egy kicsit belenyúlt a frekimenet/dinamikába , és minden valamirevaló banda koncertjén azért ott van ám a NEVE -MARSHALL --- igaz , nem otthoni zenehallgatásra készültek :)
üdv : chabi
0
Hali CHABI !
Éppen ezt ugatom, mivel sok Marshall utánzatot javítottam , mértem , teszteltem, hallgattam. Az erősítő nem torzít , csak az előfokozat és az effektus rész, vagy a frekvencia korrektor. A végfok ugyan úgy működik , mint egy hifi végfok , fülre különbség nincsen , legalább is az én fülem szerint és a szar orosz műszerek szerint.
Csámcsogni lehet , hogy mi is adja a torzítást , de nem a végfok . Én a jelforrásra értettem a torzítást és ez jelen esetben a gitár . Mértem , láttam, a jelalakokat a hangszedő után , hááát ... nem egy sinus generátor, az tuti , s akkor még nem volt bekapcsolva semmi , és mikrofon effektus sem hatott a húrokra ...
Üdv! Miki.
0
Sziasztok ! Hali Kolya ! tulajdonképpen megint ugyanazt mondjuk , egy Marshall soha nem torzít , az tudja a dolgát , , ami spec gitárokhoz készült , ott használták ezt a telítésbe-vitt ' trafós kompresszálást , bár az én kezeim közé kerülne egy javításra :) leselejtezném a tulajtól :)
Üdv : chabi
0
Szia !
"leselejtezném a tulajtól " :taps:
Sajnos én sem eredetit javítottam, csak Koroljov féle utánzatot , de az sem egy csalamádés üveg volt !
Üdv! Miki.
0
Szia Kolya ! én mindig csíptem az 'orosznak ' mondott cuccokat m mert azér megcsinálták azokat rendesen ! egyszer hoztak egy erősítőt , szerényen rá volt írva : 2X 500 Watt, vagy hídban 1Kw :) 12db 6P46C volt benne , ha jól írom a típusát , ... hát megemelni is elég volt :) még Off : nekem 2dg van egy rövidhullámú rádióba átépítve , 300 watt gondot sem okoz nekik ,
bocs az offért de előjött belőlem
szia :chabi
0
Szia !
Igen a 6P46SZ , alias 6550 tetroda , komoly teljesítményeket produkált ...
Üdv! Miki.
0
Sziasztok!
Arról pedig nem is beszélve, hogyha a végcsöveket izzasztod annyira, hogy vágóáramkört játsszon, akkor ugyanazt a hatást jókora teljesítménytöbblettel, és gyakran cserélendő uborkásüvegekkel éred el.
T.
0
üdv: pont ez a lényeg, a végfoknak alakhűen kell átvinni az előző fokozatokban megformált hangot.
Bálint
0
Sziasztok!
Bocs,hogy beleugatok,biztos vagyok benne,hogy Kolya tudja,mirol beszel,esetleg nem fejtette ki,de amirol szo van,az egy kulon torzito aramkor, amit jatek kozben tetszes szerint a zenesz be tud kapcsolni.Ez ugy mukodik,hogy egy erosito fokozaton atmegy a jel,ami ugy van polarizalva,hogy az aktiv munkaegyenes(grafikon)felso resze ala van hozva a telitettsege (szaturacio)az erositesnek,ezaltal korlatozodik az erosites felso hatara,magyarul a szinuszjel csucsait vagja,ugymond negyszogesitodik a jel.Van mas metodus is.En valamikor ilyeneket csinaltam amator egyutteseknek.Ezenkivul van reverberator, nyavogtato(wau-wau)aramkor es egyebb is, persze a gitaron altalaban van mehanikus(nyujto),de ezek zenei effektusok eloallitasara szolgalnak,nem az erosito kell torzitson.(Hozzaszolasom inkabb kezdoknek szol!)
U.I.Dobozgitarokat,anno dinamikus lemezjatszo hangszedovel(tu nelkul)hangositottunk,jobban bevalt,mint barmi mas metodus,amihez akkoriban hozzafertunk.
0
Szia, sziasztok!
No ezt rosszul tudod. A gitár az nem torzít. Legalábbis a húrok azok biztos nem. Maga a hangszedő sem nagyon. Talán csak akkor tudnád torzításra bírni, ha telítésbe vinnéd a vASMAGJÁT. dE AHOZ A HANGSZEDŐ ELÉ KELL ERŐSíTENED EGY NEOBIDIUM MÁGNEST!
Hopp a key lock!
Tehát a torzítást azt vagy/és különböző pedálokkal, illetve a bemeneti fokozat és a végfokozat túlvezérlésével állítják elő.
Vadászom, Utamból Kotródj! (Fekete István)
0
Szia!
Szerintem, ha stílusos akar lenni, akkor balalajkán. :-)
üdv.
T.
0
Ismét egy csöves PP, minden egy nyákon, csak a trafókat kell bekötni.
Persze a doboza lesz nehezebb feladat.
0
Elkészítettem az előlap és hátlap lemezét.
0
Szervusz CHZ!
Szépen elkészített lap, de látom, hogy azért a tervezett elavulás nálad is, divatba jött! A két 50 ohmos fűtőtest közé tett elkóval!
Üdv:
exGelkás
0
Szia!
Mar huzamosabb ideje teszteltem az erositot, az 50R ellenallas melegedese sem okoz problemat, tobb orai uzem utan is csak langyos. Jelentosen tulmereteztem, kb 2W ho disszpalodik el rajta, igy az elavulast nem igen segiti.
Ahogy sejtettem, a brummal sincs problemam, foldpontok kialakitasa megfeleloen sikerult. Teljes dobozolasa meg nem keszult el, de be kell fejezni, megerdemeli....
0
Szia!
Köszönöm.
Az 50R 10W R-C szűrés, az első puffer elkora csatlakoznak és jobb/ bal csatorna tápfeszét osztja szét, 2db elkoval szűrve.Fűtések közepelése is megoldott (nem az erősítő panelen van), 2db 100R a fűtés csatiknál, trafón lévő nyákon elhelyezve.
0
Kicsit haladtam a PP-vel, táp bekötve, még a kimenőket kell huzalozni.
Fakeret még nincs kész, de már így is mérhető, próbálható lehet hamarosan.
0
Szia!
Eddig szépen néz ki, a behuzalozás már nehezebb lesz, hogy szépen nézzen ki.
Gratulálok hozzá, biztosan jól fog szólni.
Üdv: formasu
0
Szia!
Teljesen behuzalozva, így néz ki.
0
Szia!
Elkészítettem a kimenő trafók nyákjait, ez megkönnyíti a bekötésük, rövid vezetékekkel megoldható, talán így már láthatod, hogy nem lesz gond a további huzalozással. Ez a megoldás lehetővé teszi az UL/trióda mód külső átkapcsolását is , egyetlen kapcsolóval.
0
Szia !
Nem derül ki gondoltál-e arra, hogy üzem alatt ne lehessen átkapcsolni az UL/Trióda üzemmódot.Nem biztos hogy a relé
érintkező jó néven veszik a dolgot.
Laci
0
Szia!
Üzem közben kapcsolgatom, semmi problémát nem okoz (relé bírja), hangszórókból sem hallható kattanás.
Fontosabb, hogy az átkapcsolás ne hosszú vezetékkel legyen bekötve, ne okozzon gerjedést, ezért jó a relé. Hosszú vezetékkel bekötött kapcsoló nem lenne jó megoldás.
Zenehallgatás közbeni átkapcsolással, lehet igazán érzékelni a különbségeket és ez a kivitelezés lehetővé teszi.
0
Szia!
Nem hiszem, hogy problémás lenne, mert már 80%-ka be van kötve, sokkal több huzal nem lesz.
Fűtések, végcsöveknek oldalanként külön 6,3V, előfok csövei mennek egy tekercsről.
Hálózati trafón lévő nyákól megy minden, késleltetés és a ki/be kapcsolás, készenlét áramköre is ezen van.
Anód táp is be van vezetékezve és az előfesz. is mind két oldal külön szekunderről, csak a kimenő és a bemenet kábelei hiányoznak.
0
Szia!
Ha minden a nyákon van már, akkor tényleg nem sok van már hátra. Reménykedjünk, hogy a földelésekkel sem lesz gond, és "csöndes" lesz.
Üdv: formasu
0
Sziasztok!
Még csak most került dobozba, eddig is használtam, stabilan jól működött.
0
Szervusz CHZ !
Szép , igényes munka .
Ahogy a csövesek szólnak nehezen produkálható félvezetőkkel .
Azt amint láttam igen komoly értéket képvisel ! (anyag , ráfordított munka) és általában a legutolsó fázisra fáradnak el az építők !
Továbbra is találd meg az örömedet ilyen készülék építésében !
Üdv lm
0
Szia Im!
Nagyon köszönöm!
Amit a csöves "hangzásról" írsz én is megtapasztaltam, valóban így van.
0
Szia!
Szépnek szép, de mi az, hogy "Amlifier"! Csak nem egy "Amplifier"-ről, vagyis erősítőről van szó? :-)
A szkóp fényképeknél pedig szebb lenne ha egy kétsugaras szkópon fölül látnánk a bemenőjelet, alatta meg a kimenőjelet! Egy jel, az nem mond semmit! :-(
Üdv: lizakl
0
Szia!
Köszönöm az észrevételt!
Sajtóhiba, hátsó felén van a hiányzó P, javítani fogom.
Mérések számomra értékelhetőek, így is..
0
Szia CHZ!
Szép lett nagyon, gratula.
üdv:vik
0
Szia!
Köszönöm itt is!
0
Szia!
Szívesen! (Itt is) :)
üdv:vik
0
Szia!
Nem reménykedem, tudom, hogy rendben lesz, nyákoldal GND pontjának kialakítását nézd meg.
Egy pontban kialakított földelés nem szokott problémát okozni.
0
Szia!
Én is remélem, de a végszót a bekapcsolás fogja adni. Én már szenvedtem földelési problémákkal.
Üdv: formasu
0
Már műterhelésen mérve, 20W kimenőteljesítmény mellet, ezeket kaptam.
Visszacsatolás nélkül, UL bekötésben. Teljes kivehető teljesítmény 30W. Pentóda módban 35W.
0
Szia!
Értem aggodalmad, valóban a végső bizonyíték a valós próba.
Még csak a meghajtás mérésénél , beállításánál tartok: 10KHz mérőjellel, 400mV eff. bemeneti szintnél szinusz esetén 70V eff. kimeneti szintet produkál (mV-ra egyformára beállítható az ellenfázisú kimenet). Túlvezérelve, 90V eff. szintnél vág, vágás szimmetrikus. Zajra, brummra is mértem, 10mV (szkóp) állásban nem érzékeltem semmit. Frekimenetet 10Hz-től 50KHz-ig teljesen egyenes, 70KHz-nél 3dB esés. Gerjedésre nem hajlamos, eddig biztató...
0
Elnézést, helyesbítenem kell. Generátorom F ADJAST potija nem a kalibrációsós ponton volt, mérés 5KHz történt.
Később vettem észre.
0
Szia CHZ!
Ezekszerint akkor a 3dB-es pontja is lecsökken 35KHz-re?
Kari
0
Szia!
Nem csökken le, csak a négyszöges mérésnél, minimálisan jobban kerekedik a négyszög felfutó éle 10KHz-el mérve (lásd: müterhelés méréseit). 6dB visszacsatolást bekötve , frekimenet kiszélesedett, 20Hz-60Khz, nagyobb visszacsatolást nem érdes alkalmazni. Hangsugárzót is bekötöttem, brumm nincs.
0
Szia CHZ!
"Nem csökken le, csak a négyszöges mérésnél, minimálisan jobban kerekedik a négyszög felfutó éle 10KHz-el mérve"
Ezt azert exaktul kellene merned (s mivel van egy jobb szkopod semmi akadalya)_a "legömbölyödes" eppen, hogy ezt tanusitja! Nem mondom, hogy nem eleg audio celokra amit mersz, de ha man az exakt tudomanyokat kepviseljük, s kihegyezett dologra hajtasz = meres mindenek felett :-)...
Kari
0
Szia!
Frekimenet mérését nem egyetlen frekvenciával mérem, az egész sáv spektrumát vizsgálom.
10KHz négyszöges mérés megmutatja az erősítő egyéb tulajdonságait is, jól láthatóvá teszi frekimenetben történő kiemeléseket, gerjedés hajlamot is. Négyszög felfutó éle tájékoztat a "gyorsaságáról" is.
Két mérésnek van egymáshoz viszonya, de nem következik az 5KHz négyszög méréséből a (jelen esetben), hogy a frekimenet felére esik , mert nem 10KHz négyszöggel mértem. Ha a 10KHz négyszöges mérés sokkal rosszabb eredményt produkált volna, akkor igazad lenne (a négyszög felfutó éle is sokkal jobban kerekedne). Már 6dB visszacsatolás 20Hz-60KHz +/-3dB átvitelt produkál, 20W kimenő teljesítmény mellett. Csatolásban látható, a visszacsatolás hatása a 10KHz négyszögre, meredekebb kevésbé lekerekített, ez a ferkimenetben arányos, kis javulást hozott.
0
Szevasz CHZ!
"Négyszög felfutó éle tájékoztat a "gyorsaságáról" is."
_nahat, mit nem modcc!? De mintha pont erröl irtam volna, s a müszaki szohasznalatban nem az "élek kerekedeseröl" beszelünk (nem kerekaszatalkonferencijaez) hanem a meresek vilaga- igy tessek megmerni a fel-lefuto elek idejeit, aztan 0,34 osztva ezen idövel = 3dB savszelesseggel -mar ösidök ota tudja az "impulzus-merestechnika" (feltetel, hogy a generator jele ennèl joval gyorsabb), s (mivel szep az impulzus alakod, no ringing-etc) jol elfeledheted a savszelesseg egyeb meresi modjait :-)! Azt meg nem irtam, hogy az 5KHz-es meresedböl esne a frekimenet a felere, hanem az altalad bevallott kalibralatlan szabalyzoallasbol (lehettet volna valos)! :-(
Kari
0
Szia!
Azt meg nem irtam, hogy az 5KHz-es meresedböl esne a frekimenet a felere, hanem az altalad bevallott kalibralatlan szabalyzoallasbol (lehettet volna valos)!
Elnézést, akkor ezt félreértettem.
0
Hali!
Semmi gond, amig diskurzus kèpesek vagyunk :-)
Kari
ui: Oo-oo, itt Kalex-nek kellene JOL lezarnia az elözö hsz-t...
0
Szia!
Igazad van, bekapcsolva lehetünk biztosak, de ha betartjuk már a tervezésnél a szabályokat, akkor ebből a szempontból különösebb meglepetések nem érhetnek.
0
Szia!
Nem az első próbálkozásom, ezért tudom, hogy nem lesz probléma a brummal.
Ha figyelmesen megnézed, nyákon az három elko között van a csillagpont, ide csatlakozik a ház alsó és felső fém lemeze is, külön fólia vezet ehhez a ponthoz a meghajtás föld pontjai is,. Több erősítőben is ezt a kivitelezést követtem, nem volt probléma, itt sem lesz.
0
Szia CHZ!
"Egy pontban kialakított földelés nem szokott problémát okozni."
Igy igaz, föleg az iskolai könybekben (persze Alighanem az Audio PA-t is ide sorolhatjuk), de a gyakorlatban sajna ez a feladattol függ_nomeg a környezetetöl...
Kari
0
Szia!
Ez is igaz. Környezetet én úgy értem, hogy a trafók szórása és egyéb külső zavaró tényező.
Ezek ellen a doboz kialakítása , mechanikus elrendezés nyújthat védelmet.
0
Szia!
Gratulálok hozzá szép igényes kivitel!
Akkor lehet elkérem a nyák tervet ha nem gond :)
Üdv:morfeus
0
Szia!
Megkapod, de felhívom a figyelmed, az első cső 6N3P, bekötése ne szabványos.
Tehát oda csak ez a típus lesz jó, ehhez a nyáktervhez.
(Hová küldjem?)
0
Szia!
Köszönöm a figyelmeztetést,ha jól emlékszem akkor nekem is van itthon 6N3P-csövem igaz pontosan nem tudom hány darab de megnézem!
Adok egy email címet mert talán oda egyszerűbb,küldöm privát!
Üdv:morfeus
0
Szia-szep munka!
A feher vezetek arnyekolt kabel, vagy mi lenne?
Tovabbi eredmenyest!
Kari
0
Szia!
Köszönöm.
Sima vezeték zsugorcsőben, fűtés bekötése.
0
Szia!
Én is gratulálok!
A csőfoglalatokat csőszegecsbe forrasztod, vagy kétoldalas nyákon van?
üdv.
T.
0
Szia!
Köszönöm.
Kis foglalatok csőszegecsbe van forrasztva, nagyok hosszú lemez kivezetései átérnek a nyákon és csőszegecseket húztam a kivezetéseire, így alkatrész oldalon is lehet méregetni. Foglalat körüli feliratozás segít a kivezetések behatárolásában.
0
Majdnem teljesen kész.., már hallgatható.
0
Szia!
A csövek talpánál lévő dísz gyűrű az egyedi gyártmány vagy tömeg gyártmány és beszerezhető valahol?
Köszi!
0
Szia!
Esztergályos készíti, méretere.
0
Akkor egyedi. Mennyiért lehet az én tulajdonomban is ilyesmi? Mondjuk néhányszor tizes szériában?
0
Legjobb ha keresel egy esztergályost aki elvállalja. Sajnos nem szívesen vállalkoznak ilyen kis munkára. Árát alapvetően meghatározza a felhasznált anyag, nagyobb mennyiségben olcsóbb lehet. Könnyebben rábeszélhető a szaki, ha az alapanyagot előtte beszerzed.
0
Hello CHZ.
Ez "rokona" lehet a hozzászólásodban említetnek?: CHZ, 2012-02-19 14:07 Válasz ID:121933
Üdv.: uniman
0
Szia!
Ami szép, az szép!
Üdv! Kalex
0
Sziasztok!
Lenne egy kérdésem a tapasztalt elektroncsövekben jártas szakikhoz,még pediglen az,hogy a csatolt képen látható kapcsolásban az ECC802-es csövet lehet e helyete4síyteni ECC83-al?Természetesen ha nem lehet akkor marad az eredeti csak pusztán egy kérdés volt :yes:
Egy kis adat az ECC802-ről!
Természetesen van adat az ECC83-ról is!
Segítséget előre is köszönöm!
Üdv:morfeus
0
Szia!
Nem kiváltható egymással közvetlenül a két cső, sem paramétereik, sem lábkiosztásuk nem egyforma, viszont nem lehetetlen ECC83-mal sem megoldani a problémát, amennyiben éppen rendelkezel vele. (javaslom ezeknek a szovjet megfelelőit is pl. ECC83/12AX7 helyett 6N2P-EV, nekem nagyon jó tapasztalataim vannak velük)
0
Hello.
ECC82 helyett használható még 12AU7 ill. az állítólag jobb hangú ECC802S...: http://www.ebay.com/itm/2-pcs-matched-NOS-ECC802s-Tesla-Original-1974-EC... http://tubeamp.wz.cz/adobe/ECC802S.pdf
Meg a 6189-es cső: http://viewitem.eim.ebay.hu/6189-12AU7WA--ECC82-ECC802S--Sylvania/400116... http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_6189.html
STB.: http://thetubestore.com/12au7types.htm
Ezt építenéd?: http://tubeamp.wz.cz/40wpushpull.php
Üdv.: uniman
0
Nem, esetleg ECC82 mehetne helyette..
0
Hello, Morfeus.
(Táptrafót és a csöveket nem említed, ebből arra következtethetünk, hogy már a fiókodban lapulhatnak...)
Egy kis adalék:
http://ezinearticles.com/?Guitar-Tube-Amps---6L6-Vs-EL84&id=2728656
A két elektroncső "hangzásban" különbözik(és lábkiosztásban):
EL84= Fender "sound", 6L6 = Marshall "sound"
EL84 = 6L6 pin:
1 N/C.......1 N/C
2..............5
3..............8
4..............7
5..............2
6 N/C.......6 N/C
7..............3
8 NC.........x
9..............4
http://static.musiciansfriend.com/derivates/18/001/568/951/DV016_Jpg_Lar...
Üdv.: uniman
0
Szia!
Szándékosan nem említettem mindent,hisz ami még nincs azt ne emlegessem
De a viccet félretéve most jelenleg kimenő trafót hajkurászok illetve keresek az általam belinkelt három kapcsolás közül az elsőhöz vagy a harmadikhoz megfelelőt!Maga a megtekerése nem egy nagy ördöngösség pusztán türelem kérdése!
UI:Ha neked(vagy esetleg bárki másnak) lapul kimenőnek alkalmas trafó ne habozz megszabadulni tőle :yes:
De szerintem ha nem találok akkor felrakom a Wanted-be és meglátjuk mit hoz az idő!
Üdv:morfeus
0
Hello.
Remélem sikerül szerezned trafókat. (Nekem csupán a 4 vadiúj végcsövem várja idestova már 2. évtizede, hogy végre "felizhassanak"...)
Üdv.: uniman
0
Szia!
Végül is nem azt mondom,hogy leemelik a polcról a trafókat,de ha meg van a szükséges vaskeresztmetszet ill E,I-lemezes akkor már csak meg kell tekerni!
Üdv:morfeus
0
szia:ha van lehetőséged választani,fényes vasat keress, ne a barna színű régebbit.
Lemezelni pedig kétoldalról kell, mint a hálózati trafót.
Bálint
0
Szia!
Megmondod,hogy miért a fényes vasat keressem?
A lemezelést természetesen mivel E,I-lemezekből áll majd így mindenképpen hagyományosan kétoldalról raktam volna össze,de köszönöm a figyelmeztetést. :bow: Inkább többször szóljanak az elején mint a végén valami silány minőség legyen!
Üdv:morfeus
0
szia:pusztán praktikussági szempontból. Mikor régen sok csövest készítettem, csak a barna vas volt.
Az újabb, fényes vasak nagyobb gerjesztést bírnak,(nagyobb a tartalékuk)jobb az illeszkedésük, könnyebb összerakni.
A régi vasakról szétszedéskor könnyen lejöhet a szigetelés.(nagyobb lesz a veszteség)
EL 34-et párba válogatva kapsz itt.Sokkal jobb!
http://www.radiovilag.hu/csovek.htm
A kimenő tekercselésénél úgy kell összehozni a trafó ablak és huzal méretét, hogy kb 80% legyen az ablak kitöltése.
Hipersilre és toroidra nem szoktam kimenőt tekerni.
A trafó mérete 20-30%-kal legyen nagyobb a max. kimenő teljesítménynél.
Bálint
0
Hello.
...és miért ne hiperszilt?...matt fekete "vassal"...a toroidról nem is beszélve...
Üdv.: uniman
0
Sziasztok!
Komoly fertőzés ért egy ideje,még pediglen a csöves technika ;) Ezen felbuzdulva és korábbi sikereimből kiindulva szeretnék építeni egy csöves erősítőt.Be is linkelnék általam kiszemelt két kapcsolást és várom a tapasztal kollégák javaslatait,hogy melyiket érdemes megépítenem!
Az első áldozat!
A második áldozat!
A harmadik áldozat!
A kérdés adott vajon melyiket lenne érdemes megépítenem,illetve a második linken szereplő kapcsolás használható e normál erősítőként nem pedig gitárhoz!Válaszokat és az építéshez szükséges kérdéseimre adandó válaszok(segítséget) előre is köszönöm!
Üdv:morfeus
0
Szia!
Ha az első kapcsolást választanád, arra számíts, hogy nagy bemeneti feszültség kell teljes kivezérléséhez.
Normál források nem fogják teljesen kihajtani..
0
Szia!
Harmadik lesz az áldozat,most a trafót hajtom fel,mindenképp tekernem kell de nem számít!Időm mint a tenger :yes:
Üdv:morfeus
0
Esetleg nézd meg ezt is: http://www.elektroncso.hu/cikkek/kgel34ppmb.php
0
Nem rossz,igazán a 15ohm-es kimenő impedancia amit furcsállok egy kicsit.Igaz olvastam a cikkben,hogy az erősítőjét két eszkábált monoblokk-ból épitette meg,és a két kimenő és a két hálózati trafó már adott volt,vagyis félig meddig a trafókhoz készült a kapcsolás!
Üdv:morfeus
0
Hello.
Nem is a "15ohm-es kimenő impedancia", hanem a 100 Voltos kimenő feszültség volt a jellemző az elektroncsöves erősítőkre..anno.
Üdv.: uniman
0
Szia!
Igen ez így van,valóban a 100v-os kimenet volt a jellemző rájuk,de az említett kapcsolásban a trafók egy adott monoblokk-ból lettek kiszedve és annak az impedanciája 15ohm-re van megtekerve(illetve így lett illesztve a kimenet). Mondta ugyan,hogy azért maradt meg a 15ohm-es kimenő impedancia mert nem akarta megbontani a trafót,így inkább a trafóhoz készítették a kapcsolást.Viszont azt gondolom amit épített ha nem is általános,de az alapokat tekintve mégis csak az ergo megérte volna úgy áttekerni a kimenő trafót,hogy mondjuk lehessen rákötni:4,8,16ohm-es hangfalakat.
Üdv:morfeus
0
Ehhez a kapcsoláshoz is használhatod a másik cikk szerint méretezett kimenőt.
0
Köszi a segítségét ,szerinted Ez a kapcsolás
vajon milyen teljesítménnyel bír?
Üdv:morfeus
0
UL beállításban kb 25W, pentóda kapcsolásban 30W jó minőségben meglesz.
0
szia:
az első és a harmadik változatot javaslom.
Bálint
0
Szia!
Sokat vacilláltam én is rajta nekem a harmadikra esett volna a választásom.Nagyon szépen köszönöm a megerősítést!
Most már csak kimenő trafót kell szerezzek 2db-ot,aztán ha megvan akkor tekerhetem is meg!
Üdv:morfeus
0
Még ma is könnyen beszerezhető EL84, kisebb teljesítményre, otthoni zenehallgatásra jó választás.
Hangfrekis célra kifejlesztett elektroncső, egyszerű meghajtással, kis méretekben, jó hangú erősítő készíthető ezzel a csővel.
0
szia
honnan lehet uj csoveket szerezni?
0
Egyre több helyen kapható.
Egyik legjobb: http://www.etronic-parts.com/index.php?currency=HUF&cat=c4_Elektroncsoev...
0
Hali CHZ!
Köszi a jo linket! Az allitasod azert helyböl keptelenseg! :yes:
Abban a korban mikor minden orszagban legalabb 1-2 csögyarto letezett, nem lehetett volna annyi helyen beszerezni, mint manapsag, mikor többsegüket mar ugy 10-20-40 eve leallitottak-felszamoltak-nonehogyman! :hmmm:
Ui: ehhez jönne mèg, hogy manapsag altalaban gyarto/forgalmazokent max nehany tucat tipust lathatsz, mig pl. 30 evvel ezelött egyenkent is a többszörösèt kinaltak...
Kari
0
Félreértetted, nem a régi, évtizedekkel ezelőtti viszonyokhoz állítottam azt: hogy egyre több helyen kapható.
Mikor elkezdtem (kb 15 éve) ismét csövekkel foglalkozni, akkor alig volt beszerezhető, azóta egyre több cég kapcsolódott be ismét forgalmazásukba. Tizenöt éve csak elfekvő amatőr készletek voltak elérhetőek. Nem azt mondtam, hogy ma több cég forgalmaz mint az 50-es években, ez valóban képtelenség lenne. Azt viszont állítom, hogy a "divat" ismét megteremti a piacot is, választék is bővül..
0
Szia CHZ!
Nem hinnem, hogy felreertettelek, bar idötartomany megadasa hianyaban nem volt egyertelmü a fogalmazasod :-)
Reszemröl ismerem a 15 evvel ezelötti hazai & EUropai allapotokat, node a 30 evvel ezelöttieket is; nem igy vagyon/vala, s ezt alighanem masok is megerösithetik...
A Te eszlelesed, megbocsass, csak a szemelyes lehetösegeid tükrözik, s az audiophil dolgokra iranyul alapjaban veve, ami csak egy szegmense eme iparagnak_eppen ezert irtam be amit_node sebaj, a lenyeg, hogy egyre többnek van kedve ezzel a technologiaval is dolgozni, s lehetösege is akad...
Kari
0
Szia!
Hazai tapasztalataim amit leírtam és továbbra is ez a véleményem, Te másként látod, ezt is megértem.
0
Szia Attila!
Egyre kevesebb helyröl!
Azoban az Oroszok, totek, USA rendelkeznek meg sajat gyartasokkal (gondolom kici-occoek is, de nem tudok rola) sok regebbi, uj-hasznalatlan-eredeti csomagolasu van meg forgalomban "NOS" jelzessel beszelünk roluk, de az arak fölfele masznak-audiophil tipusoknal meg mindenkeppen!
Schuricht, 1-2 mas disztributor, Web-cimek, s az ebay a jobb forras, nomeg a radioamatörök :-)
Lomex, http://www.elektroncso.hu
A Csőbarlang http://csobarlang.hu/csovek/egyeb.html -bizonyara segithet,
Tube Interchangability Reference_ http://www.nostalgickitscentral.com/info/tubexref1.html
Az egyik legjobb EUropai oldal; Jogi`s Röhrenbude: http://www.jogis-roehrenbude.de/
Mindjart egy "szuper bigyo" töle; Stereo Single End mit der 6L6 (2 x 5 Watt):
http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Juergens-6L6-Amp/StereoSingl...
Egyebkent meg ne tarts a bahatunk hasznalatatol_ Szerencsest!
Kari
0
üdv: pl. HAM-bazár, és www.elektroncso.hu
Bálint
0
Sziasztok!
Bár nem teljesen csöves, de megér egy misét, érdemes elolvasni:
http://zsoltaudio.blogspot.com/2008/07/az-obelisk-rejtly.html
http://zsoltaudio.blogspot.com/2009/02/az-obelisk-szindroma-i.html
http://zsoltaudio.blogspot.com/2009/02/az-obelisk-szindroma-i-fejezet.html
http://zsoltaudio.blogspot.com/2009/02/az-obelisk-szindroma-akkor-es-mos...
http://zsoltaudio.blogspot.com/2009/02/az-obelisk-szindroma-adalek.html
http://zsoltaudio.blogspot.com/2009/02/utoszo-az-obelisk-szindroma.html
http://zsoltaudio.blogspot.com/2008/09/obelissk-tvszablyz.html
0
Szervusztok!
Örülök, hogy előkerült ez a téma. Leírom a saját tapasztalataimat röviden, remélem valakinek ötletet ad. Ezt zenehallgatás szempontjából írom, (este, nyugiban, fotelból hallgatva) nem háttérben szóló valamiként.
Az elmúlt harminc valahány év alatt sokat foglalkoztam ezzel a témával is, meg a hangfalakkal is. A tapasztalatom az erősítőkkel az, hogy egy jó, negatív visszacsatolás nélküli triódás SE az igazi. A teljesítmény ugyan kicsi, de (jónéhány, mindenféle erősítő járt nálam, a fetestől az ilyen-olyan csúcsmodellekig) mindegyiket verte hanghűségben. Szerintem a hangfal a gyenge láncszem. Nem is tudtam építeni, vagy venni olyan hangfalat, ami minden műfajban megállja a helyét. Nekem a női hang tökéletes visszaadása a mániám többek között. Ezt 16 cm-es sugárzókkal értem el, de ezek meg Pl. a Bolerónál vérszegények. De nagyon. Ezért több hangfalat használok. A CD is sokat számít, egy Philips CD931-es lett számomra a végállomás. A hangfal elhelyezése is kulcsprobléma. A "D" osztályról: Legutóbb Gyulán aug. 20.-án hallgattam "D" osztályú erősítőt egy fesztiválon. Amikor együtt szólt egy női hang, egy fúvós hangszer és néhány húros hangszer, akkor időnként a hangja a hátán fetrengő sündisznóra emlékeztetett. Maga volt a tragédia. A hozzám került névtelen "D" házimozi erősítőket kihagyom az otthoni használatból.
Jó lenne, ha ti is megosztanátok néhány szóban a tapasztalataitokat, mert mindenki más. (Szerintem más hangképet is hallunk, mert mindenkinek más alakú a füle. )
Üdv.: Karesz
0
Szia!
Otthoni zenehallgatáshoz én is a csöves erősítőnél kötöttem ki (PP,UL), de zenészként (gitár) is csak csöves fej jöhet szóba.Mindkettő itthon készült.
Hangfal? Nekem egyedi gyártású (B-sound) van,ami 24Hz...20kHz tartományban elég egyenletes frekvenciamenettel bír, kb 96dB érzékenység mellett! Nem igazán hallottam olyat, amire lecserélném (más hallgató is ezt mondja).
A D-oszt. szerintem kizárólag sub-tartományban jó, PA rendszereknél kifejezetten előnyös és jó a dinamikája. Tavaly csináltam 2x200W -ost, 4cm lapos dobozba belefért és eléggé ütős lett.
0
Üdv mindenkinek.
Ha már úgyis szóba került ez az audiofil dolog, nekem is lenne némi ötletem, és teóriám. Nem tartom magam tapasztaltnak, még csak nem is vagyok járatos erősítők terén, de egyrészt olvastam egy érdekes cikket, miért nem szólnak úgy az (klasszikus -- nem a "D"-s) erősítők, ahogy kéne, másrészt több kapcsolás alapján részben bizonyítottnak is érzem a dolgot.
Az egészben ott a gordiuszi csomó, hogy a hangszóró mozog! (nahát ki hitte volna---) Mindjárt megmagyarázom mire gondolok: ugye lehet számolgatni ellenállással, induktivitással (bár nem tudom valaki szokott-e), illetve kapacitással (ezzel meg pláne nem), de mikor a membránt megrángatja a jel, a lendülettől még utána is mozog, és visszafelé áramot indukál. Ezzel pedig az erősítő nem tud mit kezdeni, csak küzd ellene. (ha van hangváltó, akkor a dolog még bonyolódik)
Nincs ilyen gond viszont az ultrahang-keveréses hangszórókkal (pl audio spotlight ), vagy a plazma-tweeter-ekkel (viszont veszélyesek, és kell mély-közép hagyományos hangszóró a teljes spektrumhoz).
Na de akkor ki lehet dobni minden hagyományos hangszórót?
---hehe, kezd úgy hangzani, mint valami teleshop-os reklám :P ---
(B&O gyárt olyan hangfalat, ami bekalibrálja magát--- no de az ár, és valószínűleg a beállításai is inkább paramétereiben, mint működésében változtat a hangzáson)
Nekem az lenne a (túlkomplikált) ötletem, hogy ezt nagyfrekvenciás ADC/DAC rendszerekkel kellene kompenzálni, figyelembe véve a bejövő jelet, az erősítő átviteli karakterisztikáját, és magát a hangszórót dinamikus viselkedésében is -- célszerűen az erősítőbe építve.
Ha valaki lát benne fantáziát, örülnék neki,
ha nem csak úgy lenyúlná az ötletetha kapcsolatba lépne velem (is) :)---
ennyi off után azért a témába is van némi mondanivalóm
Bár nem az a kifejezett hallgatói optimum, de pl meg lehet nézni, hogy a tranyós ill a csöves erőlködő hogy szól, mikor elfogy belőlük a szufla. Csővel hajtva kissé "lágy" és nagyjából még lineáris, addig a tranyó elég "érdes" és a freki függvényében összevissza tolódnak a hangképek. (lásd gitár-torzítók)
üdv,
ck
0
szia!
Már itt is szóba került, léteznek már ilyen eljárások ('80-as évektől), mozgás visszacsatolásnak hívják, több cég is gyártott ilyen készülékeket (Philips MFB hangfalak, Canton CA széria, Kirksaeter) az elv nagyon ügyes: a hangszóróba érzékelőt építenek (Philipség sima piezzo érzékelőt, Cantonék pl hall szondát) és a tekercs mozgását korrigálja egy viszonylag egyszerű elektronika a bemenő jelhez viszonyítva. Ezzel jelentősen kiterjeszthető a hangfalak alsó határfrekvenciája is, ugyanakkor közép és magas tartományon a hatása inkább káros (Canton-ék az összes hangszórót korrigálták, Kirksaeter, Philips csak a mélyet). A nagyfülüek szerinte ez eléggé elszínezi a hangképet egyébként. Jól természetesen a több utas aktiv hangváltós rendszerekkel alkalmazhatóak.
0
Üdv,
Akkor ezek szerint nincs új a nap alatt (gondolhattam volna)... viszont én úgy gondolom, hogy az akkor elérhető megvalósításoktól jobban és precízebben lehetne megoldani mai nagyfrekvenciás DSP-k alkalmazásával, és nem a fizikai, hanem az elektronikai visszahatások elemzésével.
0
Szia!
Szerintem feleslegesen elbonyolítaná a DSP, -ez irányban nincs sok tapasztalatom- de nem tartom valószínűnek, hogy pusztán az elektromos paraméterek figyelésével pontos következtetéseket (és gyorsan) lehet levonni a hangszóró mozgásáról, szerintem a közvetlen mérés hatékonyabb. És a AD-DA átalakítás plusz torzításokat nemlinearitásokat visz be a rendszerbe, és nem is logikus össze-vissza konvertálni a jelekett, amikor egy egyszerű matematikai összegzéssel megoldható a probléma analóg tartományban. Egyébként láttam már olyat is, hogy gyorsulásmérőt építettek a tekercsre, de ehhez 45cm-es hangszóró kellett, hogy a panel egyáltalán elférjen... A legnagyobb probléma az az, hogy a legtöbb ilyen rendszer csak a tekercs mozgását figyeli és figyelmen kívül hagyja (nem érzékeli), hogy a membránnak is lehetnek különböző rezonanciái.
0
Szia jakyg!
"És a AD-DA átalakítás plusz torzításokat nemlinearitásokat visz be a rendszerbe, és nem is logikus össze-vissza konvertálni a jelekett, amikor egy egyszerű matematikai összegzéssel megoldható a probléma analóg tartományban."
Pedig ez egy igazi DSP-s feledat, megha Neked nemis teccik :-)
Ha "csak" aktiv/analog elemekkel pur matek oldanad meg az is egy igen leegyszerüsitett DSP-s ügylet, node valamiert nemigen erölteteik màr manapsag (mèg a földrenges kutatasban sem) az analog "amitogepeket"!...
Vannak mar szuper nagyothallo keszülekek, pl. http://phonak-hungary.jimdo.com/, de ezek jo par savra osztjak a hangsavot, s több DSP-t is alkalmaznak a mikro mereteikben (3 vagy 4 csip van egymasra ragasztva, s bekötözve), de ezeket sokan, sok ev alatt programoztak, viszont a hangszoros ügylethez hasonloan merik is (allitolag) a fül parametereit, stb.
Viszzhangzaraknal azonban bizonyosan tudom, hogy merik a dobhartyan levö jelet, s azutan kompenzaltatjak ki a pancelosban levö pl. 140dB-es szüksavi zajokat! Node ott van ra piiz-energia, alkalamazottak...
Kari
0
üdv:a hátrányok,
nyáron is melegít, meleg, ráz, nagy, sokat fogyaszt, drágák a trafók, csövek. Jó kimenőtrafó elkészítése külön tudomány.
Előnyök:télen melegít, emlékeztet a régi időkre,technikákra, nehéz elrontani. Nincs benne SMD. Villámcsapásra,túlfeszültségre sokkal érzéketlenebb. Sokkal könnyebb mérni, átláthatóbb.
A szóbajöhető csövek száma néhányszor 10, a félvezetők száma/típusa
közelít a végtelenhez.
--------------
Komolyabban: a csövek paraméterei helyes méretezés esetén jobban kézbentarthatók, sokkal kisebb a csövek paramétereinek a szórása.
A csövek a lineáris tartományban üzemelnek.
Sokkal kisebb a fázistorzítás.
A nem csöves erősítőkben sokkal több neg/pozvisszacsatolás van,ami nehezen kezelhető.
A keresztmodulációs tulajdonságok sokkal jobbak. Külső hőmérsékletváltozásra érzéketlenebbek.
Sokkal kevesebb alkatrészből megépíthető,kevesebb a hibalehetőség.
Szerintem emberbarátibb a hangjuk.
Az összehasonlítást javaslom egy jóminőségű bakelitlemezen levő zongora műsoranyag lejátszásával két hasonló teljesítményű erősítőn,azonos hangfalakon.
Az egyik legyen egy korrekten megépített csöves, a másik egy tranyós/fetes/ IC-s erősítő.
Bálint
0
Üdvözlet Tanyalakók!
Az interneten böngészve nagyon sok kérdést, cikket olvastam főkén csöves erősítőkkel kapcsolatban.
Itt a tanyán nagyon sok e témában nagy tapasztalattal rendelkező "öreg" szaki van. Ebben a topicban értekezzünk ezekről a méltatlanul elfeledett és újra felfedezett eszközökről és adjunk segítséget azoknak a kolegáknak akik ilyen készülék megépítésére vállalkoznak!
0
Szia András !
Szerintem rosz helyen nyitottad a topikot.
Én is szeretem a csöves erősítőket , de épitésnél inkább a gyors tranyósokat építettem, de csak a teljesítmény miatt.
Szerintem a "HiFi, Ertősítő"-ben kellene nyitnod, vagy kérd meg Pihét rakja át oda. Ott lenne helye és ott lehet csatolni az építésről is akár .
SZERK: Köszi Kalex ! Itt a helye . :oke:
Üdv! Miki.
0
Szia!
Nem tartom magam tapasztaltnak ebben a témában, de már építettem néhány elektroncsöves erősítőt.
Cikket is beküldtem ebben a témában, egy ECL86 PP erősítő építéséről (képekkel teljes doksival). Sajnos az elbíráló tetszését nem nyerte el (törölve lett), mivel építésről szólt, nem javítás restaurálás.. Ezt megértettem, ezért nem hiszem, hogy nagy érdeklődés lesz erre a kezdeményezésedre.
0
szia
nagyon szep az erositod,gondolom szepen is szol.
0
Köszönöm.
Csövesek hangja nekem tetszik.
Kis mérete miatt PC-hez kiváló...
0
Szia!
A mechanikai kivitel az egyszerűen gönyörű! Igazán megérdemelnének a korszerű cuccok is ilyen "csicsás" kivitelt. :super:
Ami viszont az elektroncsöves cuccok hantechnikai alkalmazását illeti, meglehetősen szkeptikus vagyok. Még a végerősítők problémái is meg lettek haladva a "D" osztályú végfokozatokkal. Amúgy szerintem (és sokak szerint) mindíg is a hangládák jelentették a leggyengébb láncszemet a készülékek sorában.
0
Szia!
Nagyon sok erősítőt kipróbáltam, eljutottan a D osztályú végfokokhoz is.
D osztály számtalan előnye ellenére, szerintem igazán csak hangosításra jó. Otthoni zenehallgatásra nekem nem jött be. Ezért is maradtam a csövek használatánál, korszerűsítés azért itt is hozhat, hozott minőségi változást.
Modern vasmagok felhasználásával, jobb kimenők készíthetőek.
Próbálkoztam hibrid megoldásokkal is, ami szintén jobbnak bizonyult, mint számtalan félvezetős.
0
Szia!
Abszolút egyetértek, a D-oszt. a PA rendszereknél kifejezetten előnyös,de inkább a sub-tartományban.
Itthon én is saját építésű csövest hallgatok, a kimenőt is én tekerem (rendelésre is). A mai vasmagokból elég korrekt kimenőt lehet tekerni,a hiperszilből is.
0
Kiss
Szia
Professzionális a kivitel gratulálok
nagyon szép átgondolt belső.
Üdv Kiss
0
Pages