Hello! Van a címben nevezett keverő, amit rendbe szeretnék hozni. Az előélete annyi, hogy még jó 17 éve, amikor vettem, akkor sajnos volt egy olyan rendezvény, ahol "a művház tuljának fiát" is oda kellett engedni a pultba 1 órára. Amikor jó fél óra után elzavarta a vendégeket a sz...r zenéjével, én meg őt zavartam el a pultból, akkor láttam, hogy minden maximumon volt, a kivezérlésjelző még csak nem is villogott, hanem folyamatosan világított. Ezután az eset után a fejhallgató kimeneten a jel kb. 1/3 szintre csökkent. 3 kimenete van, mind3 azonos. Mivel új volt, graiba visszavittem, ahol jó 1 hónapot ültek rajta, már úgy kellett könyörögni, hogy adják vissza, mert dolgozni kellett vele. Mindenféle javítási papír nélkül kaptam vissza. A hangerő egy nagyon picit javult, de még mindig 1/2 szint alatti az új állapotához képest. Szétszedés után kiderült, hogy ellenállást hidaltak át direktbe, ennyi volt az 1 hónapos javítás eredménye. (Csak megjegyzésként írom, hogy ők cseréltek komplett CD fejegységet fél év után, amikor egy lejátszó gyári hibája az volt csupán, hogy a fejegységet burkoló fekete műanyag idővel eldeformálódik és emiatt a lencse nem tud mozogni. Amire a második CD-t is vittem nekik pár hónappal később, akkor mondták, hogy ez a probléma csupán, de az elsőnél 2 hétig járatták és nem jöttek rá.) Gyors megoldásként (hiszen a szakik sem tudták megoldani), egy régi magnóból került bele egy fejhallgató-erősítő rész, de nagy volt az alapzaja, így évekkel később egy másik bontásra ítélt keverőből került át egy fejhallgató-erősítő modul, amivel így most egyetlen kivezetésen működik erősen (bár ez sem éri el az eredeti szintet), a többi 2 mind maradt gyenge. Mivel most van némi időm, hogy a rég halasztott javítgatásokkal foglalkozzak, így pillanatnyilag ez lenne soron. (Már nem ezt használom évek óta, de olykor kezdőket oktatok és nekik inkább ezt adom elsőre, nem a digitálisat.) Még nem szedtem szét, elsőként meghallgatnám azok véleményét, akik jobban értenek hozzá a fenti "szakikhoz" képest, hogy merrefelé induljak el. Az oldalon van SM hozzá (battle mixer néven). Panelrajz nincs benne. A leírt történet alapján mi gyengülhetett le, éghetett le, amit a szakik nem találtak meg?
Módosítottam a címen, a módosítást kivéve a fejhallgató már jobban szól, de a master/booth/rec kimenet kb -15 és-17dB között van +3dB-es bemenet mellett. A saját VU-ja is azt méri, amit a kimenetre kapcsolt másik keverő.
szia: az elkók kapacitása és ESR értékei rendben vannak?
Bálint
0
1-2 elkót cseréltem a bemeneti részen (4,7u 50V, ami 5,1u volt, ill. 47u helyett 45u volt), de változást nem hozott. ESR értéket nem tudok mérni műszerezettség hiányában.
C307 és C109 (talán, nem látszik jól), ami cserélve lett.
0
Itt nincs kapcsolóüzem, hogy kiszáradjanak idő előtt.
Illetve nem egy csatorna/oldal halk, hogy egy kondenzátor okozná, hanem mindkét oldal és bármelyik csatorna, ha jól értem.
Innen nehéz lesz, mert nem tudni, hogy a kapcsolás adott pontján mekkora jelnek kéne legyen. Illetve jelgenerátorról meghajtva, szkóppal nézegetve szépen sorban, a műveleti erősítőknél számolgatva lehet bogarászni...
Ha a tömbvázlatot nézed, be tudod rajzolni, hogy merre haladva áll elő a hiba? Gyakorlatilag a vonal bemenettől kezdve? Mert akkor legelöl már baj lehet valamivel.
0
A lényeg az, hogy ha csak a VU mérőt nézem, akkor a CH1 vagy CH2-t beállítom 0dB körüli értékre, a MASTER potit feltekerem maximumra és ennek ellenére a sztereó (MASTER) VU -20dB-t mutat és ennyi is megy ki a kimeneteken (ahogy egy korábbi fotón látható). Tehát csatornánként (CH1-2) még megvan a 0dB, de a MASTER részig már nem jut el, hiába van minden poti maximumon.
0
szia: egy fejhallgató erősítő, gondolom, a többi is ilyen
Bálint
meg még egy
0
szia: mi az IC-k típusa?
Bálint
0
NJM4556AL
A külön paneles így néz ki: melléklet.
Azért feketés egyes helyeken, mert textil szigszalaggal volt körbetekerve.
Látszólag minden kondi ép, mérve még nem volt.
0
.
0
Szia!
Bocs, de szerintem nincs 2 soros 100ohm a +/-12V ágban a 4556-ok előtt. Minden műveleti erősítő erről a 2 stabról megy, de mindnek csak 1-1 saját soros 100ohmja van, ahogy én láttam a rajzon.
Az R337/R338 az egy máshol levő IC305-höz (4558) tartoznak, ami a mikrofon előerősítő. Minden műveleti erősítőnek van külön 1-1.
0
Időközben darabokra szedtem és nem amiatt volt az áthidalás, mert halk volt a füles, hanem azért, mert a bemenet is halkult.
Azaz pillanatnyilag a 146, 246, 346, 446 ellenállások (bemenetevezérlő potik (VR101, VR301) negatív (föld) közötti 1,2k ellenállások). SM 9. oldal.
Ha ezek a hidalások ki vannak véve, a potik kb. 70-80%-on érik el a 0dB-t, míg így hidalva az eredeti állapothoz hasonlóan kb. 40%-on állva adják a 0dB-t.
Tehát elképzelhető, hogy már valahol a bemenetnél keletkezik a gyenge jel és ezért jut kevés a fülesre is.
Pl. az eredeti 40%-on 0dB-es jelnél az idióta a bemenőt is feltekerte maximumra és így 2x-es bemenő jelet kapott a keverő.
Most a nem erősített fejhallgató kimeneteken max hangerőre állítva "kellemes" hangerőn hallatszik a zene, tehát 10-es skálán talán 4-est érhet el a hangerő, holott bömbölnie kéne.
A mellékelt képen a 2 ronda (szakszervizes) hidalás látható gyantás jelekkel.
0
Szia!
Ne a füles erősítő részében keresd a hibát, eleve kisebb jelet kap, azért szól halkabban.
0
Mérd meg légyszíves a stabilizátorokon levő feszültségeket. Mivel minden füles kimenet ilyen, illetve gondolom feltűnt volna, ha csak valamelyik csatornánál csinálja, így valami közös dolog kell legyen a hiba. Ez vagy a táp, vagy az összegzett résznél valami. Illetve nekem magas a rengeteg CUE rész és a Crossfader görbék ráhatása az egészre. Rengeteg potméter és kapcsoló van ebben a részben...
A másik, külön +12V-os stabot is érdemes lenne megmérni, a DC szabályzott FADER rész talán onnan kapja a feszültséget (az SSM2024 nem, az szimmetrikus tápos).
0
Rengeteg cue rész: tolópoti master és cue között: sztereó MIX módban középen mindkettő szól, oldalakon a master vagy cue erősödik sztereóban, SPLIT módban a bal fülesen (középállásban) a cue szól, a jobb oldalon a master, amit tolópotival lehet áttólni a master vagy a cue felé, ilyenkor a jobb oldalon kizárólag a master szól, bal oldalon kizárólag a cue.
A crossfader itt nem szempont, teljesen lehúzva is haszálható a készülék, mintha középen állna. A görbe scratch-hez kéne, illetve ha véletlenül hozzáér az ember, a kimeneten ne változzon semmi, én ez utóbbit használom, azaz a középső 50%-on nem változtat semmit.
0
A már említett hibán megyek tovább, azaz kiszedtem a "szakszervizes" áthidalást, ezáltal a fejhallgatón már erősebb jel tapasztalható mindegyik kimeneten, viszont a valós kimenet leesett (lásd fotó).
A bal oldali (nem L, hanem LR) csatorna +3dB-re van állítva és a tolópoti maximumon, ennek ellenére a kimeneten -20dB jel jelentkezik csupán.
Tehát az az áthidalás a füles és a master kimenet között változtatja a jel erősségét. Vagy fülesen jó (gyári állapotban), vagy masteren jó (áthidalva).
11,76 és 12,30V van a +- 12V-os kimeneteken, tehát a táp rész jó, tűrésen belül van.
0
Szia ! Idézek az irásodból/kimenet kb -15 és-17dB között van +3dB-es bemenet mellett/az összehasonlitás csak akkor érvényes ha a kimenö és bemenö impedanciák azonosak.Ha nem ,átt kell számitani a mért értékeket azonos impedanciára.Bemeneten a jeladó generátor impedanciája megegyezö kell legyen az erösitö bemeneti impedanciájával és ugy mérni ,kimeneten a terhelö impedancia illesztett kell legyen és csak ugy szintett mérni.Pl.ha a bemenö impedancia nagy ,ugy a generátort nulla impedanciára kell tenni és sorban egy a bemenö impedanciával megegyezö ellenálásal.Vagy ha pl.300 Ohm akkor sorban egy 300 Ohm-al kevesebb ellenálásal mint a bemenö impedancia és ugy az erösitöbe beadni.Jel határolás (limitálás) is téves dB méréshez vezethet.A füllhalgaró kimeneti impedanciát ugy tudod megálapitani hogy leméred a kimenö jelet üresen pl.mV és majd leterheled egy állitható ellenálásal,csökented értékét mig a mért mV mért érték a felére csökken.Az ellenálás értéke megegyezik a kimenö impedanciával.Vagy nagy bemenö impedanciás dB mérövel mérve -6dB kissebb a féle szint a leterhelt kimenö ellenáláson. .üdv.Jóska
1
Ennélén sokkal egyszerűbben csinálom: egy másik keverőre kötöm, aminek a MASTER kimenete adott, szabványos és a bemenete is. Így oda-vissza kábelezéssel tudok adni a hibásnak 0dB jelet, amit a bemenő szabályzóján VU szerint 0-ra hangolok, és a MASTER kimenetet pedig visszakötöm a segéd keverőbe, ahol a bemenő be van szabályozva CD-lejátszók alapján 0dB-re.
Mivel ezek mind szabványos ki és bemenetek, nem kell impedancia-eltérésekkel és illesztési problémákkal foglalkozni és MINDEN keverő unbalanced (RCA) kimenete azonos az egyéb eszközökével (pl. CD), a mérés 1-3dB pontosságú.
Nincs jelgenerátorom, így a leírt megoldás a legegyszerűbb.
Jelenleg a lényeg az, hogy ha át van hidalva a 2 ellenállás, akkor jó a kimenő, de gyenge a füles. Ha nincs áthidalva (gyári állapot), akkor jó a füles, de gyenge a kimenő.
Tehát a hidalás környékén kéne a hibát keresni.
1
Feltöltöttem egy videót, hogy látható legyen a jelenség: http://indavideo.hu/video/Omintronic_DJ-200_Pro_El_kevero_hiba A lényeg az, hogy a 4 csatornás keverőn a 3-as csatornán érkezik be a lejátszóból a teszthang, ami kimegy 0dB-en a másik hibás keverőre, ott az 1-1 csatorna úgy van JÓL beállítva, ha épp 1 piros világít. (Ezt a legfelső potival lehet vezérelni.) A másik poti középen (amelyiken sapka van), az a MASTER (kimenet vezérlő) potija, az szabályozza, hogy mi megy vissza a másik keverőbe a 2-es csatornára (aminél egy sárga jelzés is látszik). (Az említett MASTER poti maximumon használatos ennél a keverőnél.) Igazából EQ-val jócskán 0dB feletti értéket lehet kiküldeni a kimenetre, úgy hogy a bemenő jel az eredeti 0dB-en van... csakhogy a VU ilyenkor már ki van akadva, mert az EQ-s valós módosított értéket méri. Tehát a másik keverő meg tudja kapni a 0dB-es jelet, de ahhoz az EQ-kat normál hangerő mellett +10dB-es erősítésre kell állítani (teljesen kitekerve +15dB-es értékűek a potik). Ahogy hallható, minden poti működik, egyesek még recsegnek is, tehát a potit nem gondolom problémának, szakadtnak, hibás értékűnek. Így videóval talán érthetőbb a problémám... a lényeg, hogy a másik keverőbe visszavezetve közel 0dB-nek kéne lennie (-3db, azaz 2 zöld leddel kevesebb még simán elfogadható lenne), de pillanatnyilag -20dB-t (-24-nél több, -15-nél kevesebb, ezért írtam -20-at) kap csak meg EQ kiemelés nélkül.
A kb 20dB-es eltérés miatt utánanéztem, mi is pont -20dB és a talkover funkció, így azt a kapcsolót többször kapcsolgatva megszűnt a hiba.
Átmostam a kapcsolót és a potikat is a recsegés miatt, most hibátlanul működik.
4
Szép hiba! :) Elég lett volna megnézni, hogy a mikrofon milyen szép hangos eközben, hiszen rá nem hat a Talkover. Illetve, hogy ezen a szálon ott a +12V, így "némítja" az összes vonalszintű ágat a tranzisztorokkal. Így utólag milyen könnyebb! :) Örülök, hogy jó lett. Már csak a 3. füles erősítőt kell helyreállítani eredetire.
Nekem még mindig brutál bonyolult a curve/fader rész, az nem semmi! :)
0
A Curve minden normálisabb keverőn elérhető, ami már ilyen, legalább profi alsó kategóriás. Csak az ennél gagyibbakból spórolják ki.
Továbbra is vallom, hogy kizárólag a scratch-elők használják a hirtelen ugrást (vagy aki sokat pofázik, neki a talkover helyett pont ideális kis mozdulattal sokat csillapítani), mindenki másnak (aki keveri a zenét pofázás nélkül) a lineáris az ideális... a crossfader-t meg érdemes pont nem lineárisra állítani, mert véletlenül is elmozdulhat a poti és akkor 1-1 centin még nem történik változás, hiszen ha minden második szám halkabb, az eléggé illúzióromboló.
Ez (a curve) a mai digitális keverőkön már grafikonon állítható. Az én digitálisomon még a crossfader potival, de a channel-ek már menüből... igaz, ott mind a 4CH együtt állítódik (hard, normal, slow), míg ezen az analógon csatornánként lehetett állítani finoman, potival.
Igazából csak a csatlakozót kellett visszadugni a 3. füles erősítőre és a 12V-os plusz 2 szálat meg elcsípni, ami a plusz erősítőhöz ment.
Korábban minden potit kontaktjavító spray-el "kentem", de nemrég vettem 2 használt CD-játszót, ahol az egyiknél a pitch fader rosszalkodott (összevissza ugráló értékeket adott), kiderült hogy nem kontaktspary, hanem WD40 volt benne, de még a CD-játszó egységen is volt megkövült anyag belőle. Darabokra szedtem a potit és átmostam, az elhajlott érintkezőt is visszahajtottam (nem tudom hogy sikerült nekik elhajlítani), azóta hibátlanul működik. Szóval inkább száraz elektronikai tisztítót-, vagy most épp féktisztítót használok a potik átmosására, mert az idővel nem taknyosodik be (egyből el is párolog) és nem kezd amiatt recsegni, max ha por menne bele, de annak meg nem sok esélye... akkor újabb átmosás.
Sokszor a legegyszerűbb hiba nem tűnik fel.
0
Én ennek az elődjét használom potik tisztítására, kenésére. Csodákra ez sem képes, de meglepően jó.
0
Szerintem az a 11,76V már nem annyira van rendben. Mennyi a különálló 7812 feszültsége?
0
20,87 a bemenő,
IC1 +11,79 ki
IC2 +11,76 ki
IC3 -12,28 ki
0
Szia!
Első lépésként az IC 401 és 402- tápfeszültségét ellenőrizném, plusz-mínusz 12 V rendben van-e.
Aztán az IC 401 környékén keresném a hibát, mivel mindhárom kimenet egyszerre lett halkabb - bár elvileg az IC 402 hajtja meg mind a hármat.
Valószínűleg a két IC közül az egyiknél lesz a hiba.
Én egy másik fülhallgató erősítővel - vagy külső erősítővel - keresném a jel gyengülésének okát.
Építettem is erre a célra egy egyszerű eszközt, egy tapintótüske után 10 mikrós bipoláris kondi, majd hangerő szabályozó poti és egy 5 Voltról is üzemelő kínai 3 Wattos végfok hajt egy régi fülhallgató hangszórót, az egész egy Lítium akkuról megy, kilóg belőle egy 70 centis testvezeték a végén egy krokodilcsipesszel.
Gyors hibakereséshez ideális, nem kell hanggenerátor, meg szkóp, persze bonyolultabb dolgokhoz már igen.
Hifista.
2
10,8V-ot mérek az IC valamelyik végén a testhez képest. Vagy az első, vagy az utolsó lábán. Nem férek hozzá, így nem látszik, de gondolom az első láb.
8 lábú, van egy fordított fesz: -11,4V az 5-ös lábon, a +-hoz képest 22,2V.
0
A 8-as a + és a 4-es a - táp. Nézd meg a JP9A csatlakozón is, elvileg a közepe a test, mellette a +/-12V. Itt egy kicsivel már lehet, hogy több lesz (a soros 100ohmok kimaradnak), igazából már 12V-nak kéne legyen.
Illetve meg kéne mérni az IC2 (7812) és IC3 (7912) be és kimenetén mennyi van. Lehet, hogy nincs meg a bemeneten a szükséges feszültség, ezért a stabilizátorok sem tudnak 12V-ot adni, sőt ez ilyenkor még bizonytalan is lehet a dolog. Legalább 14V-nak kéne legyen az LM7812- bemenetén, meg persze a 7912-nél is minuszban.
800mW-ot tud max ebben a tokozásban a 4556, ez kis tartalékkal a 32ohm-os fülessel van meg. Az ominózus estén nem használtak véletlenül kisebb impedanciás fülest hozzá? Bár mivel mindhárom kimenet gyengült, inkább a közös pont, a táplálás felől lehet a gond, ha a bemenő jel nem lett kisebb.
0
Nem igazán szimmetrikus, de a 0,6 Volt különbség nem okoz ekkora hangerő csökkenést, így valamelyik IC okozhatja, de a körben lévő elkókat sem ártana átmérni, ártani nem árthat.
1
szia: a hallgató és az erősítő impedanciája azonos?
Bálint
1
24-32 ohm-osak az átlag DJ fejhallgatók. Én 32-eset használok (Technics RP-DJ1200) a kezdetektől (tehát amikor még jó volt, akkor ezzel a fejhallgatóval volt jó). Ennél a keverőnél nem jelzik a fejhallgató ohm-számát. A mostani Denon adatlapján pl. 100ohm/ohms szerepel 0dBV (1V). Hogy mi az az ohm jel per ohms, azt nem tudom, de a 32-es fejhallgatóval használom hiba nélkül.
Ennél a hibás keverőnél csak annyi van megadva: 0,4V és semmi más.
0