Sziasztok!
Remélem tudtok nekem segitenni... Szükségem lenne valamilyen kapcsolási rajzra…
Szeretnék megcsinálni egy olyan kapcsolást mint régebben láthattunk a TV vetélkedőkön amikor is ha lenyomod a gombot (kapcsolót) a te lámpád kigyul és a töbiekké már nem tud kigyuladni... A nyomógombokat 10db-ig szeretném majd bővíteni.
Köszi előre is!
Üdv.N
Áttettem a "Hobbielektronika" topikba. Ott a helye.
Szia !
Nem tudom hová jutottál a projekttel vagy hol tartasz vele.
Ráakadtam erre a kapcsolásra mely egyszerű, olcsó és kielégíti a kívánalmakat. Jelen formájában 8 játékost kezel de ki lehetne bővíteni elbonyolítva a kapcsolást csak érdemes-e?
AZ IC1 tároló elsőként megnyomott bemeneti gombja reteszeli IC4 által a további gombok állapotának tárolását. E reteszelt kimeneti állapot egy úgynevezett prioritás-kódolón (IC2) keresztül vezérli az IC3 7szegmenses dekódert mely hajthat egy nagyobb méretű kijelzőt hogy mindenki láthassa.Az S9 nyomásra bontó gomb a reset, mely törli a kijelzést.
Kiegészítésként el tudok képzelni hozzá még egy időzített hosszúságú hangjelzést az IC4 8-as (kimeneti) lábáról vezérelve.
Üdv. Laci
0
Szevasztok !
Az eddigieket figyelembe véve a következő elrendezést tartom célszerűnek.
A játékosok előtt csak egy nyomógomb és valami fényforrás van amik csillagpontos elrendezésben csatlakoznak a központi egységhez. A nyomógombokat pergésmentesítés valamint a külső, esetlegesen bejutó zavarjelek csökkentése végett schmitt triggerek fogadják.Ezeket a zavaroktól megtisztított jeleket 100Hz vagy még magasabb frekvenciával lekérdezve a legelsőként lenyomott gomb érzékelhető és kijelezhető akár a számával akár egy hozzá tartozó fényforrás kigyújtásával.
Igen, ez bonyolultabb lesz mint a pár relés megoldás, sőt a reléket egyenesen száműzném a berendezésből, az izzókat vagy LED-eket triakkal, tranzisztorral vagy FET-el kapcsolnám.Az egész elektronika pár, filléres TTL áramkörrel üzembiztosan megvalósítható némi konstuktőri vénával megáldva.Sajnos az egyszerű és üzembiztos megoldás kombináció nem tartozik a választható opciók közé. A különféle mikro vezérlőknél is megkerülhetetlen lenne a nyomógombok jeleinek hardweres megtisztítása, és ugyan úgy kellenek a kapcsoló fokozatok a fényforrásokhoz.A konkrét áramkör megrajzolásától most eltekintenék de nem zárkózom el előle.
Üdv. Laci
0
Arduino-s megoldás nem jó?
Vagy egyéb mikrokontrolleres...
Arduinoval pofon egyszerű lenne
Csak rá kell dugni a bemeneteire a gombokat, meg ledeket és nagyon olcsón meg is van e-bayről. Persze plusz a ledek, meg a gombok.
0
Szia Norberto!
Ettől egyszerűbbet, olcsóbbat nemigen találsz! :)
Üdv Tibi.
0
Szia, nem rossz!
Már én is akartam ezt a kapcsolást javasolni, de hiányosságai miatt inkább hanyagoltam a témát. Kis valószínűséggel ugyanis több tirisztor is begyújthat egyszerre. Pláne ha hosszú vezetékekkel van szerelve a készülék és nincsenek figyelembe véve a nagyfrekvenciás tervezési szempontok. Abban sem vagyok biztos, hogy egy tirisztor begyújtása teljesen blokkolja e a többi pozíciót. Mindenképp számolnék még diódákkal vagy ellenállásokkal a kapcsolókkal sorosan kötve. A tirisztoroknak RC tagon keresztül adnám a gyújtóimpulzust, ha spórolni akarnék az energiával. Viszont amit mindenképp javasolnék:
:idea:
A tirisztorok anódjára köss legalább 100nF-os kerámiakondikat diódákkal párhuzamosan, melyek másik felét közösítsd egy csillagpontban. A csillagpontot fel kell húzni a tápvezetékhez egy nagyobb értékű ellenállással. Így biztonsággal elnyomható az esetleges több tirisztornak egyidejű kinyitása!
0
Szia Norberto86!
Nyomatékosan (és ismét, mert látom az előzőt nem értetted) megkérlek, hogy javítsd ki a címet!
("nyomógomok" helyett nyomógombok)
A cím hibátlanságán múlik, hogy az oldal keresője megtalálja-e a topikodat, ami az utókornak fontos!
Üdv:
Fülesmester
0
Szia Fülesmester!
Ellnézést kérek!
Üdv: N
0
sajt64
Szia!
Készítettem egy logikai áramkörökből álló megoldást, ami 2 - 10 játékos esetén működik.
A működése:
NE555 szokásos beállításban 300Hz körüli órajelet ad. A CD4017 számláló nagyon gyorsan lépteti a kimeneteket.
A kimenetek a 74LS244 elválasztóra és a játékosok lámpáit meghajtó opto csatolókra kerülnek, minden lámpa ég.
Az optok után triakos, vagy más lámpa kapcsolható.
Amikor az egyik játékos lenyomja a nyomógombját a 7474 tároló állapotot vált, és letiltja a számláló órajelét az U3 ÉS
kapu segítségével. A játékoshoz tartozó lámpa égve marad.
Az új játék indításához au Új játék gomb átbillentésével törölni kell a tárolót, a számlálás folytatódik. 1. ábra.
A 74LS244 segítségével az áramkör úgy is bővíthető, hogy a számlálás menete alatt az 1G és 2G kimenet vezérlőket magasban tartjuk. Ekkor a
meghajtók tri-state állapotba kerülnek, és az optók leállnak. A lámpák nem égnek. A játékos kapcsolásakor engedélyezzük a meghajtókat
és csak az a lámpa ég, amelyikhez tartozó gombot lenyomták.
Ehhez a 7474 5-ös Q lábát lehet felhasználni, kössük össze a két meghajtó 1G és 2G bemeneteivel. 2. ábra.
1. ábra:
http://kepfeltoltes.hu/view/160308/171791744Jatek_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
2. ábra:
http://kepfeltoltes.hu/view/160308/Jatek_2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Üdv: Székely István
0
Köszi István, de én egy ennél valami jóval egyszerübbre gondoltam...
Üdv: N
0
Szia Norbert, szerintem legegyszerűbb megoldás 2 db tirisztor, anódjukon 1-1 izzóval (vagy előtétellenállás+LED). A nyomógombok keresztbe kötve 1-1 soros ellenállással Tr1 anódjáról Tr2 gate-jére lletve Tr2 anódjáról Tr1 gate-jére. Az elsőként begyújtott tirisztor kisöntöli a második gate körét, ezért azt már nem lehet begyújtani Az "eredmény" áramtalanítással törölhető. Az ellenállások értékét a tápfeszültség, illetve a felhasznált tirisztorok paraméterei határozzák meg. Az egész olyan egyszerű (2 tirisztor, 2 nyomógomb, 4 ellenállás), hogy lerajzolni sem érdemes:-)
Sok sikert, jó éjszakát!
Laci
0
Nekem a hobbielektronikás rajz áttekinthetetlen, valószínűleg ebben a formában nem bővíthető.
Kicsit módosítottam rajta, ez az én verzióm.
Persze ha rajtam múlna akkor inkább egy darab PIC-et használnék, de ez legalább kattog...
- Az alaphelyzetbe visszaállítás a 12V pillanatnyi megszakításával lehetséges, ezt már nem rajzoltam bele külön nyomógombbal.
- Célszerű azonos típusú reléket használni, ha a rajzon lévő alsó relé előbb húzna meg mint a játékosé, az negatívan befolyásolná a működést...
0
Szia ty!
Nagyon tetszik a verziód.... Az lenne a kérdésem, hogy a dióda anódján az -12V??? Gondolom ott is össze kell őket kötni?! A "nyomógomb tiltás" leblokkolja sz egészet?
0
- A három gomb_12V pontot össze kell kötni.
- Az a játékos amelyik elsőnek nyomta meg a gombot a saját reléjét öntartó módon meghúzta, LED-je világítani fog, továbbá feszültséget ad a "nyomógomb tiltás" blokkban lévő relének.
- A "nyomógomb tiltás" relé is öntartó; miután feszültséget kapott, a "gomb_12V" pontokon nem lesz meg a 12V, tehát újabb játékos nem tud bejelezni.
- A piros színnel jelölt "játékos" blokkok másolhatóak, tetszőleges számú újabb "játékos" blokk illeszthető a rajzba.
0
Szia ty!
Összerakta a kapcsolást "két játékossal".... Miután megnyomom az egyik gombot mindkét led elkezd világitani.. Amelyik játékosét nyomom erősen a másik halványabban...Valamint eközben kicsit ciripel a "nyomógomb tiltás" relé, és egyik relé sem viselkedik önzáróan. Ha viszont átzárom az egyik relé kontakrészét akkor kapcsol a relé és öntartóan viselkedik ahogyan kell, 1 led világit... Ugy veszem észre hogy nem akar kapcsolni a relé a kapcsoló benyomásakor.... RL155-ös diódát (1,5A-es) tettem bele... A dióda miatt nem zárhat a relé?
Köszönöm válaszodat, válaszotokat...
0
Hello,
Valószínűleg az a probléma oka, hogy a relék tekercse egy időben kap feszültséget,
ekkor az érintkezők elindulnak a másik oldal felé, viszont a gombnál lévő relé érintkezőjének
teljesen át kellene billennie az öntartáshoz (végig kell fussa az útját), miközben a másik relé
már az elindulás pillanatában bontja a kört, tehát ha azonos sebességet feltételezünk
akkor a bontás előbb következik be mint a zárás.
Ezek alapján elvi hibás a kapcsolás, még ha első ránézésre esetleg jónak is tűnhet :)
Módosítottam a rajzon, beraktam egy plusz diódát, így a tiltó relé tekercse csak a gomb relé kapcsán keresztül,
az átbillenés után kap feszültséget.
Egy visszajelzést kérnék szépen, hogy jó lett-e, azt gondolom így már működnie kéne.
Üdv, ty
0
Szia ty!
Az elmult héten összeraktam a módosított rajzot 10 játékos verzióban. Annyit módosítottam a rajzon, hogy a LED + ellenállás helyet beiktattam egy 12V 40W-os hagyományos izzót (E27). Minden egyes játékost külön dobozba raktam. Az 1-es dobozba beépitettem a 12V 10A-es tápegységet... A 10-es dobozba építettem be a "nyomógomb tiltás" részt. A dobozokat 4 eres, 1,5-ös sokszállas Cu vezetékkel huzaloztam össze, minden játékos között 230cm vezeték volt. E hétvégén 130 fiatal játékos játszott vele egy keresztény rendezvényen... A kapcsolás müködött, de nem tökéletesen...! Azt tapasztaltam hogy ha 10 játékosból például egy-két, sőt három ember egyazon másodpercen nyomta le a gombot akkor 2-3 izzó is világított halványan... Néha ha egyszerrre nyomtak, akkor nem világított, aztán elengették a gombot egy kivilágított. Szóval a tiltás relé ugy gondolom talán nem érkezett ilyen gyorsan behúzni... A 10 db játékos reléje egyforma, a tekercse 126 Ohm ellenállásu, a tiltó rellének a tekercse 100 Ohm. Lehetne esetleg finomítani a tiltáson hogyha esetleg 2 játékos egyazon pillanatban nyomja a gombot akkor ne mind a kettő világítson?
Üdv: N
0
Szerintem a kapcsolás logikája jó, az izzó viszont okozhat problémát, nem arra lett kitalálva.
Egy relé kapcsolási ideje kb. 10ms, tehát egy századmásodperc.
Az egyidejűség valószínűsége kicsi, ha mégis megtörténne akkor két gomb világítana folyamatosan.
Ha egy játékos gombot nyom, akkor 10ms után átmenne a reléje öntartóba, kigyulladna a ledje.
De mivel izzó van a körben, ezért amíg a relé át nem kapcsol, addig az izzó a nyomógomb diódáján keresztül vesz fel meglehetősen nagy áramot
(az izzó hideg ellenállása kisebb mint a meleg ellenállás), a relének nincsen elég feszültség, hogy behúzzon, emiatt lassan és rosszul működik az egész.
Ha az izzót átrakod a játékos reléje által kapcsolt 12V-ra, azzal javulni fog a helyzet. Így a játékos relé öntartása nem szenved késleltetést,
innentől az lesz a kérdés, hogy mekkorát ránt majd az izzó a 12V tápodon, mert annyival fogja késleltetni a nyomógomb tiltást, tehát innentől annak nő majd az esélye,
hogy két gombhoz tartozó világítás tud kigyulladni egyszerre.
v3 rajz:
0
Szia!
Értelek!
Nagy valószinüséggel átfogom rakni az izzót a játékos reléje által kapcsolt 12V-ra, ahogyan a harmadik verzión van... Muszáj voltam izzót használni mert arra kértek, hogy jól látható legyen a jelzőfénye a játékosnak, de olcsó is legyen... Gondoltam előtte LED-re, de annak elég komoly költségvonzata lenne igy az olcsóbb 12V-os izzónál maradtam. Valamint megpróbálok keresni valamilyen kisebb teljesitnényü 12V-os fényforást, és kicserélni a 12V 40W-os izzókat, mert a kapcsolás pillanatában valószinüleg tényleg megrántja a tápot (bár 10A-es)...
Üdv: N
0
Köszi szépen ezt kipróbálom. Igen, pontosan az történt amit leírtál.... De úgy oldottam meg hogy müködjön, hogy sor4osan kötöttem egy 100 ohm-os ellenálást a tiltórelével.... :-D
Üdv: Norbi
0
Közben rájöttem.... :-) A "nyomógomb tiltás" relé tekercsének más az ellenállása és azért nem müködött elsőre... Most müködik.... Hétvégén megépitem a végleges verziót... Minden egyes "játékos" relé külön dobozt kap nagy piros nyomógombal... Azért aggódom mert a dobozok (játékosok) közötti összehuzalozásnál problémák léphetnek fel az ellenállással, azaz és a relék közötti érzékenység felborulhat... Hogy lehetne ez kiküszöbölni?!
0
Hello Norberto.
Inkább legyen egy központi doboz, amelyhez a játékosok nyomógombos dobozai egyforma hosszú vezetékekkel csatlakoznak...
Üdv.: Uniman
0
Szia Uniman!
Nekem is megfordult ez a fejembe de kicsit problémás lenne ez a verzió... A LED-eket kicserélném kisebb teljesitményü 12V-os izzóra.. Az izzó rajta lenne mindnkinek a dobozán a nyomógomb előtt... A megnyomja a gombot rögtön világit a zöld izzó.
0
Szia!
Mik azok a "nyomógomok"?
Üdv:
Fülesmester
0
Hello.
:oke: Ez egy "gom":
Üdv.: Uniman
0
szia Norberto86
http://www.hobbielektronika.hu/forum/getfile.php?id=147948
http://kepfeltoltes.hu/160307/Ki_a_gyorsabb_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
A nyomógombokat alaphelyzetbe visszaengedve mindkét
tranzisztor lezárt állapotú , így új játék kezdhető.
Ez inkább kapcsoló mint nyomógomb.
0
Szia Zsugori!
A tranzisztoros verziót hogyan lahetne bővíteni????
Üdv : N
0
Szia
szerintem ugyan így párosával csak kicsit sok ellenállás kellene.
0