You are here

Vadi új Varta Bluedynamic D47 autó aksi 540A helyett csak 493A hidegindító képességet produkál, normális ez?

11 posts / 0 new
Last post
GeorgeL

Sziasztok!

Néhány hete vettem egy új aksit a 2006-os Corollámba, rá 3 hétre megmérettem benne a hidegindító képességet és legnagyobb meglepetésemre a Bosch BAT-131 típusú teszterrel mért eredmény szerint 540A helyett csak 493A hidegindító képessége van az új aksimnak.

Tulajdonképpen nem is az új hanem a régi aksi miatt mentem vissza, hogy annak mérjük meg a hidegindító képességét, mert kíváncsi voltam, hogy 8 éves létére, hogy-hogy még mindig probléma mentesen működött.
(de mivel már ott voltam, utána megmértük a 3 héttel azelőtt vásárolt új aksit is.)

Eredetileg egyébként a Corollámnak töltési problémája volt, alig töltött 12 voltnál többet menet közben, és én naív azt hittem, hogy ha lecserélem a 8 éves aksit, azzal majd megoldódik a probléma.

Lecseréltem, de a probléma maradt, úgyhogy elvittem egy nagyon jó generátoros szakihoz aki a fesz. szabályzót és egy csapágyat kicserélt benne, plusz kitisztította. (ez csak a háttér történet, azért írtam meg, hogy érthető legyen miért vettem egy új aksit ha a régi még jó volt).

Szóval a régi aksinak 540A helyett csak 405A most a hidegindító képessége, ami szerintem elég szép tőle 8 év után. (ugyanolyan típus, mint az új: Varta BlueDynamic D47 60Ah jobb+ 5604100543132)

Mellékeltem ide mindkét aksi teszt eredményét, ezek alapján mi a véleményetek az új aksi teszt eredményéről?

Nyugodjak bele, vagy itt valami valóban nem stimmel?

Comments
Inhouse

Szia!
Ezek a gyorsteszterek csak saccolnak, bár nem olyan rosszul. Viszont 2 gyártó ilyen készüléke sosem fog egyformát mutatni, sőt azonos gyártó azonos készülékének 2 példánya sem, bár itt azért igen csekély eltérés várható.
A hidegindító áramnak van még egy jellemzője, hogy milyen szabvány szerint annyi, amennyi: EN, DIN, JIS, SAE...stb. Ezek között vannak ekkora eltérések, mint nálad. Bár ahogyan látom, itt megegyezett és EN mindkettő.
Jász akkukat forgalmazunk jelenleg 98%-ban (a járművek 90%-át lefedi még ebben a régióban), mellette rendelésre megfordulnak Varta, Bosch, Banner, stb. akkuk is. A JP akkuk 10-30%-al szinte mindig túlteljesítik a hidegindító áramot a DHC BT 301-esünk szerint. Van egy Lancol olcsóságunk is (ez még belső ellenállást is mér), meg még egy DHC BT 101 is. Valamiért a komolyabb márkák akkui egy időben csak 80-90%-osak voltak ilyen méréssel. Mostanában amiket mérek már általában elérik a megadott értéket. Pedig elvileg több "anyag" van bennük.
Amikor a gyártótól kapunk vissza BAT 131 (121) tesztelési papírt, akkor az mindig eltér a mi eredményeinktől. A Bosch szerint a hibahatár eléggé lent van, még 60% környékén is jónak mondja az akkut, a DHC már 80% alatt rossznak. Ezek a teszterek általában pár impulzussal dolgoznak, a DHC 2-3-al. Lehet hallani a kattanást (nem relé), amikor rákapcsolja az ellenállást. Sima procelán pár wattos, most nem emlékszem az értékre. Szóval ezek a mérés eredményéből saccolnak, van egy belső képletük és ez adja az eredményt. Ha egy ilyen teszter rossznak mond egy feltöltött akkut, akkor az valószínűleg tényleg rossz. Ha jónak, attól még lehet rossz. Terhelővillával, kapacitás teszttel, töltés/kisütés ciklussal lehet pontosabbat mondani.
Az akkukat túlméretezi a gyártó az adott autóba az indítóáram tekintetében, hogy télen a legnagyobb hidegben is legyen esélye elindulni. Az indítóáram csúcsa pár tizedmásodpercig lehet több száz A is, aztán ha átfordult a főtengely, akkor már csak pár kisebb csúcs lesz, ha meg beindult az autó, akkor a generátor már teszi a dolgát.
Ezeket a gyorstesztereket kicsit megzavarja, ha pl. villázás után éppen mászik vissza az üresjárati kapocsfeszültség és akkor van mérve.
Összességében szerintem semmi baja az akkudnak, nem kell parázni, használd! :) Ha gond lenne vele, akkor kell a garanciát érvényesíteni.

2

Vote up!

You voted ‘up’

GeorgeL

A gyár képviselője még ezt is írta válaszában, csak elfelejtettem ezt bemásolni az előző posztomba:

"Az akkumulátoron feltüntetett hidegindító képesség (CCA) az az áramerősség érték, amelyet az akkumulátor problémamentesen le tud adni 30 másodpercen keresztül -18C hőmérsékleten úgy, hogy a feszültsége nem esik 7.2V alá. Ezt szabvány írja elő és laboratóriumi körülmények között kerül meghatározásra."

Az én véleményem erre az, hogyha 25 fokon nem tudott leadni 540A-t, akkor mínusz 18 fokon még inkább tutti, hogy nem tudna ez én új akkum.

Én nem parázom, természetesen ha most problémám lenne az akkuval akkor már régen megoldódott volna a probléma egy cserével, engem csak az bossszant, hogy egy NEM kínai, Bosch mérő műszerrel mért NEM kínai akkumulátoron mért értékeknek sincs már semmi hitele, ebből kifolyólag arra sincs semmi megnyugtató válasz, hogy hány évig fog ez az akku gond nélkül működni.

Én is hallottam már valahol, ...ja igen, az autóvillamossági szakember aki a feszültségszabályzót cserélte ki, ő is ugyanezeket a szavakat használta, hogy a Varta már nem a régi, örüljek ha 3-4 évig fogom tudni használni.

Hát szerintem ezt a Bosch akku teszter ékesen bizonyította, csak idáig nem akartam a szememnek hinni, de most már hiszek.

Nem véletlen, hogy a gyár képviselője nem válaszolt arra a kérdésemre, hogy hány CCA A-nál tekintenek egy általuk gyártott új aksit hibásnak (nem -18 fokon hanem 20-25 fokon), amely teszthez nem kell egy hűtőkamra hanem bármely akku teszterrel elvégezhető.

0

Vote up!

You voted ‘up’

Inhouse

az akkumulátor problémamentesen le tud adni 30 másodpercen keresztül -18C hőmérsékleten úgy, hogy a feszültsége nem esik 7.2V alá

Ez adja, hogy EN, DIN, JIS, SAE...szabvány szerint, vannak eltérések, nem tudom fejből őket. A gyorsteszter saccoló. Ne aggódj, jó lesz az. És igen hidegben rosszabb, de az akku teljesítménye nem romlik annyira, mint amennyire egy autó áramfelvétele és indítási ideje nő...főleg, ha idősebb. :) Nézd meg, hogy indítózás közben mennyire esik le a feszültség az akkun, 10V alá nem igazán fog lemenni egy normál indítózásnál.

0

Vote up!

You voted ‘up’

Jaca
Jaca's picture

Anno nekem a szerelőm akart hozni kedvezményesen BOSCH akkut. 23 lett volna. Mondtam, vigye vissza, és 14-ért beletettem a JÁSZ akkut. Ennek már 5 éve.

1

Vote up!

You voted ‘up’

Jaca
Jaca's picture

Szia!

Töltsd fel tökig (pl egy hosszabb úttal, Hagyd rajta a világítást, óránként mérd meg az akku feszültségét. Ha  4 óra múlva még 10,5V felett van, akkor indítsd be az autót. Ha elindul, akkor ne foglalkozz vele, használd, és reménykedj, hogy 3 év múlva is indulni fog télen.

2

Vote up!

You voted ‘up’

PushyG

Üdv!

Azért a hőmérséklettől is nagyban függ az ólom-savas akkumulátor áram leadó képessége. Erre nézve nincs infó (gyári adat vs. mérési körülmények).
Az akku címkéjén a az 540A az P.M.P.O.  smiley

Gábor

1

Vote up!

You voted ‘up’

Istvan-lab
Istvan-lab's picture

Szia

"540A helyett csak 493A"

Köszi, ezen most jót nevettem !

Egyszer mérted le ? :)
Teljesen fel volt töltve az akksi ?
Mennyi a műszer hibahatára ?
Mennyi az akksi gyártási eltérése ?    +/- ? % mert gondolom nem nulla !
540A-nél 1% már 5.4A
és így tovább ... 
 

3

Vote up!

You voted ‘up’

GeorgeL

>>Egyszer mérted le ? :)

Igen, csak egyszer. De nem én mértem hanem az akku üzlet tulajdonosa aki feltételezhetően ért ehhez a több mint 200 ezer Ft-ért vesztegetett Bosch mérőműszerhez. Néztem, hogy minden szükséges paramétert beállított a műszeren mérés előtt.

>>Teljesen fel volt töltve az akksi ?

Igen.

>>Mennyi a műszer hibahatára ?

Ez nem derül ki a kezelési kézikönyvéből amit mellékeltem ehhez a válaszhoz, de biztosan nem 10%.

>>Mennyi az akksi gyártási eltérése ? +/- ? % mert gondolom nem nulla !
>>540A-nél 1% már 5.4A

Nem tudom, hogy mennyi, már kétszer váltottam emailt a gyár képviselőjével, arra a kérdésemre nem válaszolt, hogy a gyári címkétől mekkora eltérés esetén tekint a gyár egy új akkumulátort gyári hibásnak.

Tulajdonképpen ezért jött az ötlet, hogy megkérdezlek titeket, hátha ezen a fórumon valaki tudja erre a kérdésre a választ, illetve, hogy általában hány százalékos eltérés engedhető meg egy új aksi esetén.

De ha bárki összehasonlítja az általam feltöltött két mérési eredmény fotóját, meg kell, hogy ütközzzön azon, hogy ha a móricka ábra szerint a 8 éves aksi 405A hidegindítóképességgel már halottnak számít, és egy vadi új aksin mért 493A is csak a jósági skála felén áll, akkor itt valami nem stimmel.

Ha én veszek egy 100 Wattos izzót amire az van írva, hogy 100 Wattos, akkor én elvárom azt, hogy az 100W-ot teljesítsen ha teljesítményt vagy áramfelvételt megmérem rajta.

Ha veszek egy kiló kenyeret, akkor joggal várhatom el mint fogyasztó, hogy ha megmérem, az 1 kg-os legyen. Épp ezért van az, hogy egy kilós kenyér sohasem 1 kilós valójában hanem 5-10%-al több a biztonság kedvéért, hogy a gyár megelőzzön pereket vagy tömeges fogyasztóvédelmi feljelentéseket.

Én csak laikus lévén feltételezem, hogy az akkumulátor bizniszben is létezik hasonló elmélet a gyakorlatban, és ha egy neves cég azt állítja és úgy árulja az akkumulátorait, hogy az képes egy X mennyiségű teljesítményre, akkor attól az aksitól én ezt el is várom. Nem véletlenül vettem Varta akkumulátort, nem pedig valami olcsó pár ezer Ft-os no name brandet.

Hiba a gyártás közben vagy a végén a MEO-nál is történhet, ebben nincs semmi probléma ha később a gyár ezt elismeri és tesz róla. No mindegy, ez már nem műszaki probléma.

"agressiv" fórum használónak: A mérés alatt a gépjármű motorja áll, maga a mérés úgy történik, hogy egy bizonyos algoritmus alapján a kézi műszer leterheli a mért aksit, amely terhelés több száz amper x másodpercig, hasonlóan egy önindító által okozott terheléshez amikor a motor nem indul, csak köszörül.

Ez a Bosch műszer több féle standard alapú mérésre képes a kezelési útmutató szerint, ahol a standard azt jelenti, hogy a gyár is ugyanilyen standard alapú mérésekkel teszteli az akksijait a gyártási folyamat végén a "félreértések" elkerülése érdekében.

0

Vote up!

You voted ‘up’

mindigehes

Szia!
Az akkuhoz a műszer csipeszekkel csatlakozik.  Innen meg is van a válasz a kérdésedre.

Van a youtube-on a totalcar csatornán használt autó állapotfelmérés rendazeresen. Ugyan ezzel a bosch vacakkal. Minden autóba akkut akarnak cserélni.

Másik pedig: ha jót mér, akkor is lehet ennyi. Ugyanis egy új akkut betettek eg generátor hibásba. Az pedig merítette rendesen, talán tökig is. Ez nem munka akku. Ezt nem szereti. Ebből bőven lehet kapac. Veszteség. Károsodás.

Ha ez csak 5-10%, a műszer is mondjuk 5%, meg is vagy...

Én akkor szoktam autóban akkut cserépni, amikor nem indul be, és nincs ok, csak a kor... 

Azért, mert egy túlárazott vacak azt mondja, meg a kereskedő, azért soha.

​​​​​​A Varta nem az, ami régen volt... És azt se tudni, menyit tárolták, hol, milyen körülmények közt. A villanykőrtének mindegy. Akkunak nem.

 

1

Vote up!

You voted ‘up’

agressiv
agressiv's picture

Azon sem lepődnék meg, ha amiatt lenne a hasonló eredmény, mert járgány ennyit kér, egyszerűen nem tud nagyobb áramot folyatni. :)
Bár nem tudom hogy történik az ilyen mérés. :)

0

Vote up!

You voted ‘up’

More similar content